EPN

BMB6000 Barn, medier og bibliotek Emneplan

Engelsk emnenavn
Children, Media and Libraries
Studieprogram
Barn, medier og bibliotek
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i kultur- og litteraturformidling med barn som målgruppe. Emnets første del tar opp barndommens vilkår i samfunnet, og ser dette i sammenheng med barns mediebruk og formidling til barn. Annen del konsentrerer seg om studiet av barns medier, med vekt på barnelitteratur. Tredje del tar opp spesifikke sider ved bibliotekarbeid blant barn, bl.a. samlingsutvikling, aktivitetstilbud og samarbeid med skole og barnehage.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan synet på barn og barndom har endret seg i vårt samfunn
  • har innsikt i barns mediebruk
  • har kunnskap om språkutvikling og lesestimulering i en flerkulturell kontekst

Ferdigheter  

Studenten

  • kan formidle muntlig og skriftlig til barn på ulike alderstrinn
  • kan etablere og utvikle en barneavdeling i et folkebibliotek
  • kan analysere og vurdere medier for barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner på et profesjonelt nivå
  • kan reflektere over, og anvende teori på faglige problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak i tråd med overordnede mål og strategier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, gruppediskusjoner, oppgavearbeid og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: En muntlig presentasjon av en eller flere barnelitterære tekster for en valgt målgruppe. En kort skriftlig rapport innleveres i etterkant. Omfanget skal være på ca. 1 side. 
  • Arbeidskrav 2: En skriftlig formidlingstekst for barn, skrevet for et biblioteks nettsider. Omfanget skal være på ca. 200-400 ord.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig semesteroppgave og en individuell, muntlig eksamen. Det skriftlige arbeidet skal være i form av en artikkel om et selvvalgt tema innenfor emnets rammer (omfang ca. 3000 ord). Temavalget skal godkjennes av emneansvarlig innenfor oppgitt frist. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 3000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Etter innlevering av det skriftlige arbeidet, blir det avholdt en muntlig prøve som består av en samtale knyttet til det skriftlige arbeidet og eventuelt til øvrige deler av pensum. Den muntlige prøven kan avvikles via videomøte.

Studenter som har gyldig fravær eller som ikke består hele eller deler av eksamen har rett til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått. Ny/utsatt eksamen har lik utforming som ordinær eksamen, og arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Opptakskrav

Målgruppe er ansatte i et folkebibliotek.

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. 

Emneansvarlig