EPN-V2

BLH3290 Barndom, identitet og mangfold Emneplan

Engelsk emnenavn
Childhood, Identity and Diversity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Barnehagen er en møteplass for mennesker med ulik bakgrunn. Barnehagen er også en institusjon der ulike verdier skal omsettes i praksis og rettigheter forvaltes. Hvordan dette møtet blir, er avhengig av et kompetent personale. Det krever kjennskap til kulturelt og religiøst mangfold i samfunnet, hvordan dette kommer uttrykk i barnehagen samt hvordan barns identitet utvikles i skjæringspunktet mellom religion, kultur, klasse og kjønn. Det krever også kunnskap om ledelse av barnehager preget av mangfold. Barnehagelærere må ha bevissthet om at enkle spørsmål ofte har kompliserte svar. Hva forbinder vi med begrepet mangfold? Hvem er «vi» i barnehagen? Hva er kulturell tilhørighet? Hva er rasisme, og finnes det i barnehagen? Hvilken plass har religionen i barnehagen? Må alle som jobber i barnehagen håndhilse?

Identitet og mangfold er komplekse og abstrakte begreper. Samtidig er det i konkrete møter at barns identitet utvikles. Emnet gir en utvidet forståelse av mangfold og identitetsutvikling. Studenten får kunnskaper som bygger bro mellom abstrakte begreper og konkrete situasjoner i barnehagen. Emnet gir også studenten kunnskaper og praktisk ferdigheter til å lede barnehagen i et mangfoldig samfunn, samt bidra til profesjonell trygghet i konkrete møter med andre mennesker.

Studenten får kunnskap om politikk på religions- og integreringsfeltet som legger føringer for barnehagen, og teori som kan anvendes til å forstå og analysere barnehagen i et mangfoldig samfunn. Anerkjennelse av ulike aspekter ved barns identiteter er avgjørende for tilhørighet til et fellesskap, med muligheter for medvirkning og deltagelse.

Forkunnskapskrav

Du finner utfyllende informasjon om progresjonskrav i programplan for barnehagelærerutdanning, heltid.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • Kunnskap om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
  • Kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i Norge.
  • Kunnskap om integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
  • Kunnskap om rasisme og diskriminering.
  • Kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner.
  • Kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskaper om identitet i møte med ulike barn.
  • Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
  • Kan kritisk vurdere politiske dokumenter knyttet til emnets temaer.
  • Kan kommunisere og samarbeide med barn, ansatte og foreldre med ulike bakgrunner.
  • Kan lede arbeid med refleksjon over profesjonsetiske emner i barnehagen.

Generell kompetanse

  • Studenten kan lede og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
  • Har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
  • Kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
  • Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.

Innhold

Studiet består av fire hovedtemaer:

  1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
  2. Hva er et mangfoldig samfunn?
  3. Barn som samfunnsborgere
  4. Finnes rasisme i barnehagen?

1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet

  • Barndom og identitet i norsk kontekst
  • Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
  • Ledelse i barnehager preget av mangfold

2. Hva er et mangfoldig samfunn?

  • Mangfoldsbegreper
  • Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
  • Religions- og integreringspolitikk

3. Barn som samfunnsborgere

  • Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
  • Tilhørighet og likeverdig deltagelse
  • Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet

4. Finnes rasisme i barnehagen?

  • Rasisme og diskriminering
  • Forståelser av ulikhet
  • Ulike perspektiver på makt og ledelse

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
  • inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
  • kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
  • kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
  • kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
  • utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
  • ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
  • være rollemodell ved bruk av digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
  • kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
  • har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
  • har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
  • kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring

Vurdering og eksamen

Målgruppe

Emnet Digital kompetanse for lærere er et skolerelevant fag som først og fremst tilbys lærerstudenter eller lærere i barnehage eller skole.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse/realkompetanse.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter: A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor på del 1 og del 2.