EPN-V2

BLH2200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Life-stance and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
  • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen
  • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger
  • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
  • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene
  • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat
  • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
  • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
  • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold

Innhold

Final assessment is reviewed and approved by internal and external examiners.

Arbeids- og undervisningsformer

Fairytales and Creativity is one of the courses about Nordic Childhoods. They focus on Nordic culture where nature plays an important role in society, aesthetics and in work with children. Joint events with the other Nordic Childhoods courses, are integrated as overnight trips and outdoor excursions. We also visit schools, kindergartens and other institutions. We focus on play, learning by doing, experience and workshops.

In the Fairytales and Creativity course we ask: Why do stories appeal to modern man? In what way can stories contribute to increased knowledge about today's cultural expressions, and about ourselves? How can we use stories in contexts relevant to different pedagogical approaches? The objective of the course is to introduce students to the story traditions of western culture and the main theories of myths and basic mythology. Important elements in the course are: the difference between myths, fairytales and legends; structural theories, psychological theories, eclectic theories; myths and religion.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Literature studies/theory
  • Lectures and supervision
  • Excursions
  • Workshops
  • Seminars
  • Cultural exchanges/discussions
  • Reflective journal
  • Individual and group papers/performances

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Hjelpemidler ved eksamen

The final assessment consists of an individual paper on a chosen subject (4000-4500 words). If the student makes a practical Product, the written part only needs to be 2000 words). The individual paper should

  • have an individually chosen theme
  • be a deeper study of this individually chosen subject

The paper can

  • be a purely theoretic study/analysis
  • include practice studies
  • be a tryout of educational ideas connected to the subject
  • be a performance etc., including theoretic reflections about the choices made

New or postponed examinations

In case of failing the exam or in case of valid absence at the time of the exam, the student is entitled to make a renewed attempt the next semester. The re-examination will be arranged in the same manner as the regular exam. Students who fail the exam, may submit an improved paper for the new exam. Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a new or postponed examination.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Sensorordning

Emnet består av følgende ni temaer:

  • Det flerkulturelle samfunnet.
  • Religions- og livssynskunnskap.
  • Profesjonsetikk og etisk teori.
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk.
  • Grunnleggende samfunnsteori.
  • Velferdsstaten.
  • Familie, barn og oppvekst.
  • Barn i vanskelige livssituasjoner.
  • Foreldresamarbeid.
  • Profesjonsforståelse