Programplaner og emneplaner - Student
BLH3180 Oppvekst og bærekraft Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Childhood and Sustainability
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Wolfgang Kampel
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
- kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse, solidaritet og barns bevissthet og åpenhet for prosesser i naturen
- kunnskap om økologi og menneskets forvaltning av naturressurser
- kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
- har kunnskap om biotoper og naturpregede omgivelser i og i tilknytning til storbyen og fagdidaktisk arbeid med barn i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
- kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen og barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
- kan lede skapende prosesser med natur- og gjenbruksmaterialer
- kan se sammenhengen mellom barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
- har kompetanse knyttet til bærekraftig ressursbruk
Innhold
Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :
1. Natur og økologi
- økologi
- biologisk mangfold
- ulike naturmiljøer
- natursyn
2. Ressurs- og materialbruk
- materialforståelse og håndverkstradisjoner
- kreativt gjenbruk
- kunst i natur og natur i kunst
3. Demokrati og rettferdig fordeling
- global forståelse
- solidaritet og rettferdig fordeling
- barns rettigheter og medvirkning
- interessemotsetninger og konflikthåndtering
4. Ledelse og veiledning
- pedagogisk ledelse
- pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
- veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og verkstedarbeid. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling:
- Praktisk prosjekt i gruppe. Det skal utarbeides forslag til pedagogisk arbeid med bærekraft i samarbeid med en barnehage. Gruppen (3 stk, evt. 2-4 om gruppene ikke kan deles i tre) presenterer forslaget i et muntlig fremlegg (ca. 30 minutter).
- Individuelt estetisk prosjekt knyttet til barns utforskning og eksperimentering med ulike materialer. Arbeidskravet dokumenteres gjennom et individuelt formingsprodukt som stilles ut med en kort og informativ utstillingstekst. Omfang: ca. 350 ord med bildeillustrasjoner.
De to praktiske prosjektene danner grunnlag for to refleksjonsnotat som skal leveres til mappeeksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamen og sensorordning» nedenfor).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:
- Tilstedeværelse på presentasjon av gruppearbeid (100 prosent)
- Tilstedeværelse på presentasjon av praktisk estetisk prosjekt (100 prosent)
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervsining.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en mappeeksamen som består av:
- Individuell fagtekst der studenten velger et tema for pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen, omfang 3000 ord +/- 10%
- Individuelt refleksjonsnotat fra praktisk gruppeprosjekt i barnehagen, omfang 1500 ord +/- 10%
- Individuelt refleksjonsnotat fra individuelt praktisk-estetisk prosjekt, omfang 1500 ord +/- 10%
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av de tre oppgavene i mappen. Ved senere forsøk leveres ny mappe med nye oppgaver.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter på mappen A-F.
Sensorordning
Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.