EPN-V2

BLH3170 Music, Interaction and Leadership Course description

Course name in Norwegian
Musikk, samspill og ledelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. Juni 2012.

Emnet «Musikk, samspill og ledelse» bygger på kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet. Studenten skal i tråd med forskrift for barnehagelærerutdanningen (2013) « bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling . Studenten skal også "vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger, og fremme kreative prosesser og kultur med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring". Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skolerer, inspirerer og trygger studentene på disse feltene.

Emnet skal styrke barnehagelærerstudentenes faglige kunnskap innen musikk, og trygge deres identitet som fremtidige ledere og pedagoger. Sentralt i emnet er mangfold og inkludering, samarbeid og ledelse.

Barnehagen skal være en arena for kunst- og kulturformidling og trenger faglig dedikerte og trygge pedagoger som kan lede barn og voksne i kreative musikalske prosesser. Styrking av egne musikalske ferdigheter i spill, sang og dans er således en sentral del av undervisningen. Studenten får erfaring i å observere, motta og gi musikalske opplevelser. Det arbeides med musikk som kommunikasjon og hverdagskultur, personalledelse og personalsamarbeid. Kunnskap om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat, basert på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Emnet «Musikk, samspill og ledelse» skal ivareta disse idealene, og samtidig gi kunnskap i praktiske og teoretiske disipliner innenfor musikkfaglige og musikkpedagogiske områder.

Emnet stiller høye krav til selvstendighet, tilstedeværelse og aktiv deltakelse, evne til å arbeide både individuelt og i gruppe samt evne til å søke veiledning og innhente kunnskap fra ulike kilder.

Required preliminary courses

Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin musikkfaglige kunnskap, teoretisk og praktisk
  • har kunnskap om hvordan barns møter med musikk, både i og utenfor barnehagen, bidrar til varierte erfaringer og opplevelser, og danner grunnlag for barns egne musikalske uttrykk
  • harkunnskap om musikalske lærings- og danningsprosesser hos barn i barnehage
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale, knyttet til musikkdidaktisk arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
  • kan initiere, tilrettelegge og lede variert pedagogisk arbeid i musikalske prosesser og samspill for og med barn
  • kan improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalsk utvikling, undring og lek
  • kan formidle og dokumentere erfaringer knyttet til musikkdidaktisk arbeid og musikalsk opplevelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen betydning og posisjon som formidler, medskaper, leder og som rollemodell for barns musikalske væremåter og virksomhet
  • viser reflektert faglig, didaktisk og pedagogisk forståelse, og møter barn som kompetente musikalske aktører
  • evner å se, respektere og bruke barnas og personalets mangfoldige musikalske og kulturelle erfaringer og kompetanser
  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens arbeid med musikk

Content

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om teori innenfor organisering og samhandling i organisasjoner
  • inngående kunnskap om sammenhengene mellom organisering, styring og atferd, og påvirkningen dette har på prestasjoner og resultater for organisasjoner
  • spesialisert kunnskap om betydningen av organisasjonskultur for samhandling
  • innsikt i hvordan muligheter og potensial for organisering og styring av virksomheter gjør seg gjeldende i en norsk kontekst
  • forståelse for hvordan teknologiske endringer påvirker organisasjonsstrukturer og samhandling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og reflektere over hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning organisering har for samhandling og organisatoriske resultater
  • forstå mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver
  • tilrettelegge for bedre samhandlingspraksis på individ- gruppe og systemnivå
  • vurdere etiske forhold og dilemmaer som oppstår i beslutningssituasjoner i organisasjoner
  • anvende relevante verktøy og metoder for å forbedre kommunikasjon og samarbeid i organisasjoner

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over og ha et bevisst forhold til hvordan en selv påvirker samhandlingspraksis
  • har inngående forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling av samhandling i organisasjoner
  • kan bidra til å skape en inkluderende og støttende arbeidskultur

Teaching and learning methods

Undervisningen vektlegger musikalske variasjonsmuligheter med rom for personlig kunstneriske uttrykk og utføring, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Dette forutsetter en prosessorientert undervisning hvor mye av læringen skjer gjennom et tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen.

Tilbud om studietur

Som en del av studieopplegget inngår tilbud om en studietur på inntil én uke. Studentene må selv dekke utgiftene til reise og opphold. Studenter som ikke har anledning til å reise på studietur, vil få alternativt opplegg.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Deltakelse i veiledningsprosjektet
  • Innlevering av musikkanmeldelse (ca1000 ord)
  • Prøve i musikkteori og hørelære
  • Deltakelse på to huskonserter i løpet av semesteret, hvorav én er beregnet for en barnegruppe
  • Akkompagnere fem sanger på et akkordinstrument

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om minimum 70 prosent tilstedeværelse.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse finnes i programplanen for barnehagelærerutdanningen, heltid.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen består av to deler:

  • Del 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen i musikkformidling, musikkpedagogikk og musikkmetodikk, omfdang 3500 ord +/- 10%.Varighet fem dager.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk ledelse og samspill (ca. 20 minutter), som bygger på erfaringer fra musikalsk ledelse og samspill med barn i barnehage.

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved stryk/dokumentert gyldig fravær på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i den aktuelle delen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Emnet Organisering gjennom samhandling gir studenten en forståelse av organisasjoners oppbygning og virkemåte i en norsk kontekst. Dette er en forutsetning for å kunne utøve ledelse og utvikle organisasjoner på en hensiktsmessig måte. I emnet vektlegges det å gi studenten en grunnleggende forståelse for hvordan organisasjoner fungerer, og hvordan ulike dilemmaer, mangfold og variasjon påvirker muligheter og begrensninger for samhandling og måloppnåelse. Studenten får økt forståelse for bruk av ulike tilnærminger og perspektiver i organisasjonsfaget som grunnlag for innsikt, analyse og refleksjon. Det legges vekt på å forstå organisasjoner som opererer i en norsk kontekst, med den norske samarbeidsmodellen, medvirkning og involvering som sentrale elementer.

Undervisningsspråket er norsk.

Examiners

Ingen forkunnskapskrav.