EPN-V2

BLH3130 Utefag og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Early Childhood Outdoor Education
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The learning outcomes serve as criteria for assessments. The grades are "pass" or "fail".

Forkunnskapskrav

The paper will be assessed by two course coordinators, except in cases where the exam is written in Norwegian, Danish or Swedish the essay will be examined by one of the course coordinators and a member of the academic staff involved in the PhD-program with relevant expertise on the course topic.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten har

  • utvidet faglig og didaktisk kunnskap om ledelse av, og arbeid med, barn i natur
  • kunnskap knyttet til biologisk mangfold og bruk av natur i fagdidaktisk arbeid med barn
  • kunnskap om naturvitenskaplig metode for undersøkelse og kunnskapsbygging
  • kunnskap om naturen som en danningsarena
  • kunnskap om biotoper og natur i og i tilknytning til storbyen
  • kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse

Ferdigheter Studenten kan

  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke- og naturmiljø i barnehagens nærmiljø og/eller storbyen
  • bruke ulike redskap, hjelpemidler og IKT knyttet til fagdidaktisk arbeid med barn ute
  • lede kompetanseutvikling i personalet i fagdidaktisk arbeid med barn ute i natur
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.

Generell kompetanse Studenten kan

  • reflektere over bruk av natur som en læringsarena i barnehagen
  • bruke sine kunnskaper og ferdigheter til å lede barne- og personalgrupper i naturen
  • legge til rette for gode danningsprosesser med barn i naturen
  • kan reflektere over ulike naturmiljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn

Innhold

Innholdet i fordypningen består av følgende hovedtemaer:

Barnehagelæreren og naturen

  • Arbeid med ledelse av barn og personalet i en barnehage preget av mangfold
  • De yngste barna
  • Barn med særlige behov
  • Barn med ulike erfaringer og forutsetninger
  • Ledelse av demokratiske prosesser knyttet til arbeid med barn i natur
  • Ledelse av endringsarbeid knyttet til arbeid med barn i natur

Naturen og mennesket

  • Menneskets plass i naturen og sentrale emner innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen mellom mennesket, kultur og miljø
  • Naturen som en av barnehagens danningsarenaer
  • Friluftsliv i barnehagen i et kulturhistorisk perspektiv

Natur, lek og læring

  • Mangfold i naturen: sammenheng og variasjoner av biotoper og nøkkelarter
  • Enkelt og sikkert friluftsliv med barn til ulike årstider
  • Spenningsfylt kroppslig lek i balansepunktet mellom sikkerhet og risiko
  • Kjønnsroller knyttet til lek i naturen
  • Tilrettelegging for motorisk læring/utvikling i varierte naturmiljøer

Lover, forskrifter og sikkerhet

  • Enkel førstehjelp og livredning i vann
  • Ulykkesforebyggende tiltak
  • Lover og regler for opphold og ferdsel i natur

Barnehagens naturpregede nærmiljø

  • Kartlegge og vurdere områder i nærmiljøet for lek, utforskning og læring for alle barn
  • Biologisk mangfold i nærmiljøet

Arbeids- og undervisningsformer

While many young people use digital technology to speak out for marginalized groups in society, fight for the environment, for equal rights and other matters around social and civic responsibility, others may be drawn to rising populist and nationalist ideologies leading to challenges for teachers in navigating these sometimes conflicting and complex terrains. This requires that educators understand not only information but also misinformation (e.g. fake news). For educators, questions about how children and young people’s participation in social and digital relations undo and reshape the pre-existing boundaries of their everyday microsystems become crucial to understand. What is more important is how such reshaping can contribute to rethinking (predefined) ideas about what knowledge is important, especially within an educational setting.

This course seeks to provide an opportunity for PhD students to think deeply about these issues in complex and interrelated ways. The course focuses on:

  • How studying the impact of digital technology in education differs from research fields such as computer science, political science and sociology.
  • Providing a foundation for future researchers in education to understand the methodological, philosophical and interdisciplinary topics that are embedded in digital spaces.
  • Examining how the teaching and learning process is changing as a result of online activities that affect students from the earliest grades to the most advanced policy spaces in education.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Avsluttende vurdering tar utgangspunkt i innholdet i arbeidskravmappen.

1: Naturlekeplass. Gruppe arbeid med muntlig gruppepresentasjon 15 minutter og individuelt skriftlig notat på 1200 ord (+/- 10 %).

2: Planter: Objektsamling på inntil 30 objekter. Skriftlig notat 500 ord (+/- 10%).

3: Danning: Skriftlig notat 1200 ord (+/- 10%).

4: Friluftsliv: Fremlegg 10 minutter, med bruk av bilder, film eller PowerPoint basert på erfaringer fra egen tur.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse og deltakelse i følgende faglige aktiviteter:

  • Tilstedeværelse på alle fremlegg knyttet til mappebidrag.
  • Delta på minst én veiledning der oppgaveteksten i mappeoppgaven krever dette.
  • Turer og ekskursjoner som er angitt i semesterplanen

Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter med utgangspunkt i arbeidskravmappen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) ellerhttp://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Inntil to A4-sider med stikkord eller tankekart.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.