Programplaner og emneplaner - Student
BLH2320 Language, Text and Mathematics 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av fagene norsk og matematikk. Kunnskapsområdet er delt i to emner 2. studieår; Språk, tekst og matematikk 1 (3. semester) og Språk, tekst og matematikk 2 (4. semester). Kunnskapsområdet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.
Emnet Språk, tekst og matematikk 2 skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal få kunnskap om barnelitteraturen og barnekulturens rolle i barns liv og lek. Studentene skal få ferdigheter som setter dem i stand til å gi barn varierte erfaringer med litteratur og matematikk. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen mellom barnehage og skole.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns møte med skrift, fortelling, barnelitteratur, barnekultur og moderne tekst- og mediekulturer
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn, på begge de norske målformene
- har kunnskap om norsk og samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barns tidlige erfaringer med tall og mønster, og utvikling av tallforståelse
- har kunnskap om sammenlikning og måling
- har kunnskap om ulike representasjonsmåter i matematikk og utvikling av symbolforståelse
Ferdigheter
Studenten
- kan skape inkluderende og variert leke- og læringsmiljøer for matematisk og språklig utforskning, fortelling og høytlesing
- kan reflektere over kvalitet i barnelitteratur, spill og leker
- kan bidra til meningsfulle samtaler med barn og mellom barn
- kan tilrettelegge for å gi barn erfaringer med ulike litterære sjangre og formidle litteratur for alle barn i barnehagen
- kan lede, veilede og reflektere over arbeid med språk, tekst og matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over barnehagelærerens rolle som formidler
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan og holde seg faglig oppdatert om aktuelle problemstillinger og debatter
- innehar profesjonsfaglig digital kompetanse
Content
Kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barnekultur og barnelitteratur
- Barns egne tekster, barnetegninger og skriftlige uttrykk
- Antall og mønster
- Måling og sammenligning
- Barnehagelærerens rolle i arbeid med litteratur og matematikk
Teaching and learning methods
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisstudiene og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer, slik som forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, gruppearbeid, samt praksisstudier. De ulike læringsarenaene (universitet og barnehage) bidrar til å binde forskning og teori sammen med praksisfeltet. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog gjennom seminarer, erfaringsdeling og faglige diskusjoner.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)
Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.
Course requirements
The language is normally English.
This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.
In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills.;
Assessment
The student must have been admitted to the study programme. ;
Permitted exam materials and equipment
- Del 1: Ingen hjelpemidler.
- Del 2: Ingen hjelpemidler.
Grading scale
On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
- knows the steps of EBP
- is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
- knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
- can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
- understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
- knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations ;
Skills
The student
- can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
- can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
- can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO;and variations of PICO
- can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid ;
General competencies
The student
- can critically assess health claims in the media
- can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making;
Examiners
The teaching is mainly designed with "flipped classroom" and learning activities in class and smaller groups. Digital learning resources such as digital lectures, videos and films will be available to the students in advance. Students are recommended to use these resources and to be prepared before the lectures and the seminars. The students are specially recommended to participate at the presentation seminar since this seminar offers a unique opportunity for learning.