Programplaner og emneplaner - Student
BLH1300 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts, Culture and Creativity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F
Læringsutbytte
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. En ekstern sensor og en intern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. To interne studenter vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Innhold
Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:
Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
- Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.
Utforskning
- Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
- Egne skapende uttrykksformer.
Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen. Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.
I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.
Veiledet praksisstudier
Praksisopplæringen har et omfang på totalt totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
-
Arbeidskrav 1: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til musikkfagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent
Arbeidskrav 2: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til dramafagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent
Arbeidskrav 3: En gruppeoppgave knyttet til formingsfagets teorigrunnlag. Gruppeoppgaven består av et praktisk oppdrag som danner grunnlag for et muntlig fremlegg på 10 minutter, etterfulgt av 10 minutter respons/diskusjon i klassen. Hver gruppe skal også levere inn et skriftlig notat, med foto/illustrasjoner, på minimum 500 ord +/- 10%.
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering er en praktisk pedagogisk eksamen i gruppe som består av tre deler à ti minutter, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.
Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter. Alle eksamensdelene må gjennomføres og bestås for å bestå eksamen i kunnskapsområdet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved stryk/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Hver eksamensdel vurderes av én intern og én ekstern sensor.