Programplaner og emneplaner - Student
BLH1300 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Data is the new oil, powering industries, putting into motion trillion Euro companies and supporting governments to take decisions that affect the lives and the well fare of bilions of people around the world. But to do so, data must be refined, properly analized, and presented so relevant decision makers can make sense of it, and use it in a manner that delivers value to society. Data Science is the field of study that focus on collecting, organizing, cleaning, understanding, transforming, using and presenting data so it becomes useful.
In this course you are going to learn what is Data Science, and how do we approach problems in Data Science so it can contribute towards a sustainable future. We will briefly question some common ideas we may have about what science is and how we do scientific research. We will address what makes a research method suitable or not focusing on specific cases to learn from successes and disasters in the history of Data Science.
You will learn the methods, potentials and limits of Data Science as well as how to apply them to real world challenges using a scripting language (Python, Matlab or R). The course is designed to provide a solid theoretical introduction to the subject and build the foundational skill through hands-on experience. To achieve that, you will use open data-sources to develop a data science project from data-collection to insight presentation.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
- kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
- kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]
[1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
- ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
- formidle kunst- og kulturuttrykk
- skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
- samspille med de yngste barnas uttrykksmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
- ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
Content
Two examiners will be used, one of which can be external. External examiner is used regularly.
Teaching and learning methods
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen. Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.
I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.
Veiledet praksisstudier
Praksisopplæringen har et omfang på totalt totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2). Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Arbeidskrav 1: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til musikkfagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent
Arbeidskrav 2: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til dramafagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent
Arbeidskrav 3: En gruppeoppgave knyttet til formingsfagets teorigrunnlag. Gruppeoppgaven består av et praktisk oppdrag som danner grunnlag for et muntlig fremlegg på 10 minutter, etterfulgt av 10 minutter respons/diskusjon i klassen. Hver gruppe skal også levere inn et skriftlig notat, med foto/illustrasjoner, på minimum 500 ord +/- 10%.
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Assessment
Avsluttende vurdering er en praktisk pedagogisk eksamen i gruppe som består av tre deler à ti minutter, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.
Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter. Alle eksamensdelene må gjennomføres og bestås for å bestå eksamen i kunnskapsområdet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved stryk/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
This is a portfolio exam that consists of a report based on the data analysis pipeline developed in the mandatory assignments, and its respective results.
The portfolio will consist of two parts; a report and a presentation:
- The report is a careful description of the work done during the semester. The report should contain a set of codes, graphs and notes, together with a sample of the dataset.
- 20 minutes maximum presentation of the content presented in the report within a coherent narrative and clarifying any obscure steps in the data processing, analysis, results or conclusions.
The portfolio will be assessed as a whole.
The exam result can not be appealed.
Grading scale
All support materials are allowed for both the oral presentation and for the individual written summary.
Examiners
The final assessment will be graded on a grading scale from A to E (A is the highest grade and E the lowest) and F for fail.