EPN-V2

BLH1300 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts, Culture and Creativity
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, i gruppe på 2-3 studenter ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;;

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
    • kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
    • kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
    • kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
    • kunnskap om samiske barns kulturuttrykk;[1]

    [1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne;
    • ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
    • formidle kunst- og kulturuttrykk
    • skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
    • samspille med de yngste barnas uttrykksmåter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
    • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
    • ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
  • Innhold

    Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:

    Barns skapende lek

    • Lek og improvisasjon.
    • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
    • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
    • Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.

    Utforskning

    • Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
    • Egne skapende uttrykksformer.

    Kunst og kultur

    • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
    • Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av universitetets læringsplattform;inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen.; Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.

    I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

    Veiledet praksisstudier

    Praksisopplæringen har et omfang på totalt totalt 40 dager. Det er 20 dager praksisstudier i 1. semester (del 1) og 20 dager i 2. semester (del 2).;Praksisstudiet i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet;Barns utvikling, lek og læring;og;Natur, helse og bevegelse;. Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

    Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden

    ;

    For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    • Arbeidskrav 1: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til musikkfagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent

      Arbeidskrav 2: Ett individuelt refleksjonsnotat knyttet til dramafagets teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- 10 prosent

      Arbeidskrav 3: En gruppeoppgave knyttet til formingsfagets teorigrunnlag. Gruppeoppgaven består av;et praktisk oppdrag som danner grunnlag for et muntlig fremlegg på 10 minutter, etterfulgt av 10 minutter respons/diskusjon i klassen.; Hver gruppe skal også levere inn et skriftlig notat, med foto/illustrasjoner, på minimum 500 ord +/- 10%.

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning.;

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige;aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering er en praktisk pedagogisk eksamen i gruppe som består av tre deler à ti minutter, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.

    Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter. Alle eksamensdelene må gjennomføres og bestås for å bestå eksamen i kunnskapsområdet.

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved stryk/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Hver eksamensdel vurderes av én intern og én ekstern sensor.