EPN-V2

BLD1200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Life-stance and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

All aids are permitted. However, sources must be stated in accordance with the applicable rules on;source references.

Læringsutbytte

Grading scale, A-F.

Grading will be according to the ECTS-grading scale, with A-E as pass grades and F as fail grade. Criteria for the different grades will be presented to the students at the beginning of the course.;

Innhold

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Samarbeid med foresatte
  • Profesjonsforståelse
  • Mangfold, kjønn og likestilling

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • barnehagens særskilte verdigrunnlag, om etisk tenkning og veiledning
  • det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
  • ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
  • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
  • sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
  • barns reaksjoner i vanskelige livssituasjoner, de voksnes ansvar og om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser

Ferdigheter

Studenten kan

  • praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til fagområdet
  • utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
  • formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
  • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
  • samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • gi barn opplevelser knyttet til tradisjoner og læringsmuligheter i lokalsamfunnet og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide med og reflektere over samfunn, etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foresatte
  • identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
  • gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
  • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
  • arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
  • se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • ;Tre individuelle skriftlig innleveringer på 1000 ord +/- 10%. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse på fagseminar. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; a) Hver student gjennomfører et prosjekt med minimum 4 aktiviteter i egen barnehage med fokus på tematikk fra kunnskapsområdet og knyttet til barnehagens årsplan. ; ; ; ; ; ; ; b) Prosjektet dokumenteres og deles med studiegruppen ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; c) Hver gruppe lager en digital presentasjon, med utgangspunkt i et refleksjonene studiegruppen gjør seg, gjennomført prosjekt, med tekst og lyd (5-8 minutter) som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Formålet er å knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, samt begrunne valg og formidle dette ved bruk av digitale verktøy.
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning ; ; ;;

Krav om 80 prosent tilstedeværelse;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Tre individuelle skriftlig innleveringer på 1000 ord +/- 10%. Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse på fagseminar. a) Hver student gjennomfører et prosjekt med minimum 4 aktiviteter i egen barnehage med fokus på tematikk fra kunnskapsområdet og knyttet til barnehagens årsplan. b) Prosjektet dokumenteres og deles med studiegruppen c) Hver gruppe lager en digital presentasjon, med utgangspunkt i et refleksjonene studiegruppen gjør seg, gjennomført prosjekt, med tekst og lyd (5-8 minutter) som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. Formålet er å knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, samt begrunne valg og formidle dette ved bruk av digitale verktøy.
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning

Krav om 80 prosent tilstedeværelse Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Hjelpemidler ved eksamen

Target group

The course is designed to offer a study programme;in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education, but is also relevant for students of other professions, including;museum education officers, hospital workers and social workers. The period of study is 3 months. The students may decide to prolong their length of the stay from three;to four;months after arrival. The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.;

Admission

Applicants are admitted as international students at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått