EPN-V2

BLD3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

Undervisningen starter i høstsemesteret, avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og datagrunnlag

Innhold

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til studenters utvikling av egne ferdigheter i faget og til et bestemt antall tekster. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Et arbeidskrav relatert til grunnleggende fonetikk (Del A) og grammatikk (Del B). Individuell oppgave med tekst på 900 ord +/- 10 % og lydfil på 3-5 minutter.
  • Et arbeidskrav relatert til analyse av elevtekst. Individuell oppgave: tekst som svar på 8-12 spørsmål. ¿

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Krav om deltakelse i undervisningen er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:

  • Oppgave og metodeseminar
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.

Vurdering og eksamen

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GEN2100 Engelsk 1, emne 1.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tilegnelse av ordforråd og om strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
  • har kunnskap om hvordan barn lærer språk, med fokus på begynneropplæring
  • har kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
  • har kunnskap om læreplanverket, nasjonale prøver, kartleggingsverktøy, og læremidler for engelskfaget
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 1-7

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan bruke underveisvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 1-7 ¿
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Sensorordning

Se fagplanen.