Programplaner og emneplaner - Student
BLD3900 Bachelor's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.
Undervisningen starter i høstsemesteret, avsluttende vurdering er i vårsemesteret.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
- Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.
Generell kompetanse
Studenten
- Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og datagrunnlag
Content
Individual written exam, 3 hours.
The exam grade can be appealed.
New/postponed exam
In case the number of students in the course is less than five, the exam will be automatically turned into an oral exam. In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
In the event of a postponed examination in this course, the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:
- Oppgave og metodeseminar
- Veiledning
- Individuelt arbeid
Course requirements
Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.
Assessment
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave.
- Bacheloroppgaven skal være på 9000 ord (+/- 10 prosent).
- Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 4500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.
Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten.
Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.
Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen skal:
- Bacheloroppgaven være på 14000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
- 7000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student should have
- specialized knowledge to differentiate technologies used for sensors and actuators in medical and health care applications.
- an advanced technical understanding of the transduction mechanisms and sensory schemes.
- a good understanding about building a sensor and actuator in specific cases involving medical and health care applications.
Skills
Upon successful completion of the course, the student can:
- categorize sensors and actuators based on their applications.
- calibrate optical and electrical spectra using multivariate calibration.
- analyze the performance of sensors and actuators.
General competence
Upon successful completion of the course, the student should:
- understand the role of sensors and actuators in medical devices.
- can explain and discus challenges related to sensors and actuators that are applied medical and health care applications to experts and non-experts alike.
- can design a system that is based on sensors and actuators with a specific transduction mechanism.
Grading scale
Lectures and practical semester exercises. The students work both individually and in groups. The groups normally comprise 3-4 students. The student will supplement the lectures and lab with their own reading.
Individual assigments
Practical training
Practical semester exercise.
Examiners
The following coursework must be approved before the student can attend the exam:
- Semester exercise in a group of 3-4 students, resulting in a report between 7500 and 15000 words. The total working load will be approx. 60 hours per student.