EPN-V2

BLD3100 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts, Culture and Creativity
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv. Utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner utgjør en sentral del av kunnskapsområdet. Studenten skal få erfaring med hvordan tilrettelegge for at barn kan utvikle et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon i et bærekraftig perspektiv. Studentene skal få erfaring med å lede skapende prosesser innen drama, forming og musikk.

Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, forstå sin rolle som kunst- og kulturformidler i barnehagen. Studenten skal delta aktivt i barns lek og samspill.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytter definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bidrar til barns lek, estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning.
  • kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
  • kunnskap om kommunikasjon, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
  • kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i drama, forming og musikk.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende materialer, redskaper, instrumenter og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
  • utforske, leke og skape gjennom digitale uttrykksformer med barn.
  • bruke sin faglighet i drama, forming og musikk i samspill, improvisasjon og skapende prosesser.
  • planlegge, gjennomføre og lede kunstfaglige prosesser.
  • legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk.
  • ivareta etisk refleksjon i dokumentasjon og vurdering.
  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek.
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kunst- og kulturarena og ivaretar barns ytringer og demokratiske rettigheter.
  • kan løfte fram barns estetiske uttrykk.
  • kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser.
  • kjenner til forskning knyttet til kunstfaglig arbeid med barn
  • kan reflektere over hva pedagogisk ledelse innebærer i møte med barn og barnegrupper.
  • kan reflektere over egen rolle i møte med barns estetiske væremåter.

Innhold

Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

· Barns skapende lek

  • Lek og improvisasjon.
  • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
  • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne.
  • Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

· Utforskning

  • Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
  • Egne skapende uttrykksformer

· Kunst og kultur

  • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
  • Digitale og andre samtidsaktuelle medier
  • Kunst- og estetisk teori

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: 2. semester: 20 dager ekstern praksis veiledet og vurdert av praksislærer, organisert som 4 hele sammenhengende uker, fem dager praksis hver uke.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Public health work is society's organized effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in inter-professional and inter-sectoral collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

ECTS-Distribution

Theory and method

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Ethics

  • Part I 0,5

Governing

  • Part I 3,0
  • Part II 3,0

Communication

  • Part I 0,5

Health promotion & Preventative work

  • Part I 0,5
  • Part II 1,0

Sum

  • Part I 5,0
  • Part II 5,0

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering:

Eksamen består av to eksamensdeler:

1. Praktisk, tverrfaglig eksamen i gruppe med særlig fokus på ett tildelt kunstfag. Omfang 20 - 25 minutter. Individuell vurdering i gruppe.

2. Individuell muntlig eksamen knyttet til del 1 og rollen som kunst og kulturformidler i barnehagen. Omfang omlag 10 minutter.

Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Del 1 vektes 60% og del 2 vektes 40%.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler avlegges begge eksamensdeler på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Completion of the first and second academic year.

Vurderingsuttrykk

Part 1 - The Scope of Global Public Health

5 ECTS

Learning outcomes

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • describe the challenges in welfare systems, relevant national legislation, and international agreements
  • describe the past, and present developments and achievements of public health and discuss possible future challenges within the field
  • describe social inequalities in health and their consequences nationally and globally
  • describe epidemiology and different cost analyses, and discuss inter-professional, inter-sectoral and evidence-based interventions with target groups
  • discuss the principles of universal design from a human rights and democratic perspective

Skills

The student is able to

  • address challenges in public health and demonstrate how to intervene professionally in collaboration with others
  • demonstrate communication skills to improve health literacy
  • search for relevant research, analyze these and apply to the findings in their assignment

General competences

The student is able to

  • apply the tools of innovation and entrepreneurship in public health issues and communicate the results to an audience
  • reflect upon ethical issues and discuss intercultural perspectives in public health

Part II - Environmental Conditions and Population Health

5 ECTS

Learning outcomes

On successful completion of this part the student will achieve the following learning outcomes:

Knowledge

The student is able to

  • discuss the interactions between the environment and sustainable development, and their effect on health
  • describe health care emergency interventions following different types of disasters, and discuss challenges encountered
  • discuss inter-professional and inter-sectoral interventions focusing on communicable and non-communicable diseases, including mental conditions
  • describe how inter-professional and inter-sectoral practice might contribute to improve and promote mental health
  • describe the distribution of different types of injuries nationally and globally and how to prevent them
  • discuss how to promote occupational health and to prevent occupational health hazards
  • discuss theoretical models for behavioral change and their application

Skills

The student is able to

  • reflect upon priorities in public health and the consequences for population health
  • demonstrate communication skills to strengthen social capital through social marketing and reflect on intervention strategies and their efficacy
  • reflect upon a comprehensive view of humanity and human rights

General competences

The student is able to

  • reflect upon diversity and how different ethnic, religious and cultural background may influence communication between people
  • demonstrate how to disseminate public health knowledge collaboratively with target groups and stakeholders
  • apply research methods in solving public health problems

Sensorordning

The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I includes two assignments while part II has one assignment. See the teaching plan for further details.

All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.

Opptakskrav

Se programplanen.