EPN-V2

BLD1300 Natur, helse og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Nature, Health and Physical Activity
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
    • har kunnskap om natur, kroppslig lek, kosthold og helse og hvordan dette inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
    • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
    • har kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
    • har didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
    • har kjennskap til den samiske årstidskalenderen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
    • kan legge til rette for mangfold og inkludering i arbeidet i barnehagen med helse, natur og bevegelse
    • kan initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
    • kan bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna.
    • kan analysere og kritisk reflektere over kosthold og fysisk aktivitet i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen.
    • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
    • er bevisst faglige perspektiver for å skape gode grupper og gruppeprosesser
  • Innhold

    Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

    • Ulike lek- og læringsmiljøer i naturen, nærmiljøet og barnehagen
    • Barns fysiske vekst og motoriske utvikling
    • Fysiske fenomen
    • Helse og kosthold
    • Kropp, lek og samspill
    • Økologi og bærekraftig utvikling
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det faglige arbeidet i kunnskapsområdet vil ha både teoretiske og praktiske tilnærminger hvor studentene er aktive og undersøkende. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet og regionen. Eventuelle kostnader knyttet til dette dekkes av studenten.

    Veiledet praksisopplæring

    Praksisopplæringen går over 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdeneNatur, helse og bevegelse i første semester og Barns utvikling, lek og læring og Samfunn, religion, livssyn og etikk i andre semester. Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer og veiledning på høgskolen. Eventuelt fravær skal tas igjen innen utgangen av hvert semester.

    Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioden og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperioden bli nærmere beskrevet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Individuelt praktisk arbeid (samling av ti objekter) og skriftlig arbeid i gruppe knyttet til observasjoner i naturen omfang omlag 1500 ord. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at det skriftlige arbeidet kan gjennomføres individuelt.
    • Gruppefremlegg knyttet til arbeid med barn og helse i barnehagen varighet 20-25 minutter. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.
    • Praktisk arbeid med barn i gymsal og individuelt skriftlig notat (ca 800 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Følgende aktivitet må være gjennomført før eksamen kan avlegges:

    • Kurs i vinteraktiviteter

    For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid, (180 studiepoeng).

  • Vurdering og eksamen

    Avsluttende vurdering

    Eksamen i natur, helse og bevegelse består av to deleksamener:

    A. En flervalgsoppgave (multiple choice) individuell eksamen under tilsyn, omfang inntil to timer.

    Hjelpemidler under eksamen: Ingen.

    B. En individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang omlag 2500 ord.

    Det gis én samlet karakter for kunnskapsområdet og begge deleksamenene må være bestått for å få utskrevet studiepoeng i NHB.

    Når begge eksamener er gjennomført og bestått er det karakter på hjemmeeksamen (A-F) som blir gjeldende.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på én av eksamensdelene avlegges ny eksamen i denne delen. Studenter som ikke består hjemmeeksamenen leverer ny oppgave på grunnlag av ny oppgavetekst til ny/utsatt eksamen.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt under eksamen under tilsyn

    Alle hjelpemidler tillatt ved hjemmeeksamen

  • Vurderingsuttrykk

    Karakterskala:A-F.

  • Sensorordning

    Tilsynssensor vurderer oppgavetekst og vurderingskriterier til individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgave/multiple choice) under tilsyn.

    Skriftlig individuell hjemmeeksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.