Programplaner og emneplaner - Student
BLD1200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Dette emnet skal i løpet av studieperioden gi studenten en kompetanse tilsvarende norsk nivå B2. Emnet er lagt opp med tanke på utenlandske studenter med bakgrunn fra helsefag, ingeniørfag eller lærerutdanning. Nivået er lagt opp etter en kompetanse tilsvarende B1
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barnehagens særskilte verdigrunnlag, om etisk tenkning og veiledning
- det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
- ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
- barns reaksjoner i vanskelige livssituasjoner, de voksnes ansvar og om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
Ferdigheter
Studenten kan
- praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til fagområdet
- utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse
- samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- gi barn opplevelser knyttet til tradisjoner og læringsmuligheter i lokalsamfunnet og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over samfunn, etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foresatte
- identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
- gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
- arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
- se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
Content
- Det flerkulturelle samfunnet
- Religions- og livssynskunnskap
- Profesjonsetikk og etisk teori
- Høytids- og fortellingsdidaktikk
- Grunnleggende samfunnsteori
- Velferdsstaten
- Familie, barn og oppvekst
- Barn i vanskelige livssituasjoner
- Samarbeid med foresatte
- Profesjonsforståelse
- Mangfold, kjønn og likestilling
Teaching and learning methods
Etter fullført emne skal studentene kunne forstå lengre sammenhengende muntlige framstillinger på norsk og norskspråklige fagtekster om temaene som er behandlet i undervisningen. De skal kunne diskutere på norsk om disse temaene, ta språklig initiativ og forklare synspunkter i diskusjoner. Studentene skal også kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig om profesjonsrelaterte temaer i undervisningen, og gi uttrykk for meninger om konkrete problemstillinger knyttet til temaene. Studentenes skal kunne uttrykke seg så godt muntlig og skriftlig på norsk at det ikke hindrer kommunikasjon.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har praktisk kunnskap om norsk språksystem/grammatikk
- har kunnskap om bruk av språket i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå lengre sammenhengende tale og foredrag og følge komplekse argumentasjonsrekker om profesjonsrelaterte emner
- kan orientere seg om sitt eget fag og samfunnsaktuelle saker gjennom media
- kan skrive klare og detaljerte tekster om profesjonsrelaterte emner
- kan skrive presise rapporter og argumenterende tekster
- kan lese og forstå hovedinnholdet og detaljer i profesjonsrelaterte tekster
- kan gi klare og detaljerte redegjørelser for fagrelaterte emner
- kan forklare ulike synspunkt på gitte problemstillinger
- kan delta i diskusjoner i profesjonssammenheng
- kan bruke språket spontant og ta initiativ i samtaler
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter på norsk med tanke på sine sterke sider og utfordringer
- kan videreutvikle sine ferdigheter i å nyttiggjøre seg faglitteratur
- har strategier for å videreutvikle deltakelse i faglige diskusjoner og gruppesamarbeid
- kan bruke det norske språket som verktøy for læring
- har utviklet strategier for å jobbe selvstendig og ta ansvar for egen læring
- har forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
- kan bruke sine språklige og faglige ressurser til videreutdanning og i profesjonssammenheng
Course requirements
Se programplanen
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen består av to deler:
Del 1: Muntlig individuelt fremlegg (presentasjon av en fagtekst), omfang: 10 - 15 minutter. Eksamensdelen vurderes til bestått/ikke bestått.
Del 2: Studentene skal bearbeide de to tekstene som de har jobbet med i løpet av semesteret og jobbe videre med dem ut fra tilbakemeldingene de har fått (tidligere versjoner av tekstene skal også legges ved i mappen). I tillegg skal mappen inneholde et refleksjonsnotat (omfang 700 +/- 10 %) om egen språkutvikling og læringsprosess. Totalt omfang på mappen mellom 1500 og 4000 ord etter avtale med faglærer.
Eksamensdelene vektes likt, og begge deler må være bestått for å få emnet bestått.
Ny/utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, studenten tar eventuelt ny og utsatt eksamen på den delen som ikke er bestått
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Grading scale
Del 1: Ingen
Del 2: Alle hjelpemidler tillatt, kilder skal oppgis
Examiners
Bestått/ikke bestått