EPN

BLD1200 Samfunn, religion, livssyn og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Society, Religion, Life-stance and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning - samlings- og nettbasert
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel.  Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn.  Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon.
  • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
  • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen.
  • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger.
  • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter  

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
  • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene.
  • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat.
  • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner  

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
  • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
  • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold

Innhold

Kunnskapsområdet består av følgende temaer

  • Det flerkulturelle samfunnet
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids- og fortellingsdidaktikk
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Familie, barn og oppvekst
  • Barn i vanskelige livssituasjoner
  • Foreldresamarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.

Veiledet praksisopplæring

Praksis knyttes til foreldresamarbeid og arbeid med temaene nærmiljø, samfunn og religion sett i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet. Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperiodene bli nærmere beskrevet nærmere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

2. semester:

Individuell samtale med en faglærer på 15 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.

3. semester:

Individuelt refleksjonsnotat (1500 ord) fra praksisfeltet knyttet til foreldresamarbeid.

Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (20 minutter).

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres i tredje semester og omfatter en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager med utgangspunkt i oppgitte temaer.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Det gis ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala A-F.

Sensorordning

Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10% og vil bli vurdert av en ekstern og en intern sensor med gradert karakter A-F.