EPN-V2

BLA3400 Management related to Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst, matematikk
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
FALL 2018
Schedule
  • Introduction

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Required preliminary courses

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for hvordan celler, vev, organer og organsystemer er bygget opp og fungerer
    • har kunnskap om human anatomi og fysiologi sentralt for bioingeniørfaglig arbeid
    • har kunnskap om sammenhengen mellom cellers og vevs struktur og deres funksjon
    • har kunnskap om cellers struktur og funksjon relatert til biomedisinsk analyse
    • kjenner til grunnleggende medisinsk terminologi
    • kan gjøre rede for hovedtrekkene i immunsystemet og de ulike immuncellenes funksjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan mikroskopere, gjenkjenne og beskrive celler og vev fra ulike vev og organer
  • Learning outcomes

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, oppgaveløsning og laboratoriearbeid.

    Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning» der digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studentene i forkant. Digitale læringsressurser inkluderer videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

  • Content

    • Ledelse og veiledning som understøtter arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
    • Yrkesetikk knyttet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen
    • Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
    • Databaser for barnehageforskning
    • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
    • Barnelitteratur
    • Barns språk
    • Form og rom
    • Problemløsing, klassifikasjon og begrepsdanning
    • Matematiske representasjoner: kart, barnetegninger og tallsymboler
    • Praksisrettet forskning og utviklingsarbeid knyttet til språk, tekst og matematikk

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.

    Organisering og arbeidsmåter

    I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

    Veiledet praksisopplæring

    Praksisopplæringen i syvende semester består av 10 dager praksisopplæring på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

    Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret.

    For mer utfyllende informasjon om innhold og organisering av praksisopplæringen i syvende semester, se informasjonsskrivet som publiseres på HiOAs digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

    For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

  • Course requirements

    Individuell skriftlig flervalgseksamen under tilsyn, 3 timer.

  • Assessment

    Eksamen avholdes i slutten av fordypningsperioden i 8. semester. Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 20 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.

    Ny/utsatt eksamen i fordypning

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

    Klageadgang

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

  • Permitted exam materials and equipment

    Gradert skala A-F.

  • Grading scale

    Alle besvarelser kontrolleres av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i OsloMet § 7-1 andre ledd og HiOAs retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.

    Vurderingskriterier

    Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.