Programplaner og emneplaner - Student
BLA3400 Management related to Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst, matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Fordypning
Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (STM). Fordypningen skal gjøre det mulig for studentene å videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet STM. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.
Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Fordypning i ledelse av STM skal ivareta disse idealene, og samtidig gi utvidet kunnskap i kunnskapsområdet STM.
Required preliminary courses
INgen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
- utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med språk-, tekst og matematikk i barnehagen
- innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
- fordypet kunnskap om barns språkutvikling, samt matematiske begrepsdanning og utforsking
- kunnskap om hvordan arbeid med språk, tekst og matematikk bidrar til inkludering i barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan
- skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
- vurdere innhold i medier kritisk og har kunnskap om muntlig og skriftlig argumentasjon
- forstå og analysere barnehagepolitiske problemstillinger
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- utøve kritisk og etisk refleksjon over og vurdering av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
- planlegge, lede og evaluere didaktisk arbeid innen fagområdet
- formidle og dokumentere egne erfaringer med å motivere personalet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barns lek og hverdagsaktiviteter
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
- nivå utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
- reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
Content
- Ledelse og veiledning som understøtter arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- Yrkesetikk knyttet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barnehagen
- Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
- Databaser for barnehageforskning
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
- Barnelitteratur
- Barns språk
- Form og rom
- Problemløsing, klassifikasjon og begrepsdanning
- Matematiske representasjoner: kart, barnetegninger og tallsymboler
- Praksisrettet forskning og utviklingsarbeid knyttet til språk, tekst og matematikk
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.
Organisering og arbeidsmåter
I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.
Veiledet praksisopplæring
Praksisopplæringen i syvende semester består av 10 dager praksisopplæring på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret.
For mer utfyllende informasjon om innhold og organisering av praksisopplæringen i syvende semester, se informasjonsskrivet som publiseres på HiOAs digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i kan avlegges:
- Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter
- Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
- Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).
Assessment
Eksamen avholdes i slutten av fordypningsperioden i 8. semester. Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 20 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.
Ny/utsatt eksamen i fordypning
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.
Grading scale
Gradert skala: A - F
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i OsloMet § 7-1 andre ledd og HiOAs retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.
Vurderingskriterier
Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.