EPN-V2

BLA2200 Språk, tekst og matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Language, Text and Mathematics
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

    Knowledge

    The PhD candidate

    • can critically assess different scientific theories in the health sciences
    • can assess the usefulness of using qualitative, quantitative, and mixed methodologies in research processes in the health sciences
    • has a command of the key principles of qualitative and quantitative methods of analysis

    Skills

    The PhD candidate can

    • articulate research problems, and plan and make methodological decisions in his or her own doctoral work
    • identify ethical issues and address them on the basis of established principles of ethical research
    • critically assess the strengths and weaknesses of health science research projects
    • address requirements in the Health Research Act and the Personal Data Act governing research activities

    General competence

    The PhD candidate can

    • participate in debates on theoretical, ethical and methodological issues in the health sciences
    • assess different research practices in the health sciences from theoretical and methodological perspectives
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    · barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

    · hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer

    · skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon

    · hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling

    · lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking

    · estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet

    · er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning

    · viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger

    · kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv

    · kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper

    · kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

    · kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer

    · er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling

    · mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

  • Innhold

    Innhold

    • Tverrfaglige tema

      • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
      • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
      • Observasjon og kartlegging
    • Norskfaglige tema

      • Barns språkutvikling
      • Barnelitteratur og tekster for barn
      • Språklig og tekstlig mangfold

    • Matematikkfaglige tema

      • Måling og sammenlikning
      • Tall og tallforståelse
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Individual home examination based on specific questions. To be submitted no more than 2 weeks after the end of the course. Answer papers must consist of up to 5,000 words.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    All

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av to deler, en skriftlig- og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50 % og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.

    Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 2000 ord +/- 10%.

    Del 2) Individuell muntlig eksamen, varighet 20 minutter. En forberedt fremføring (ca. 10 minutter) etterfulgt av en muntlig høring der studenten besvarer spørsmål fra pensum (ca. 10 minutter).

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

    Del 2) I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    One internal and one external examiner will assess the answer papers submitted by all candidates.

  • Sensorordning

    The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.