Programplaner og emneplaner - Student
BLA1200 Kunst, kultur og kreativitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts, Culture and Creativity
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasertBachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i migrasjonens nyere historie internasjonalt og i Norge. Vi spør: Hvilke typer migrasjon har vært dominerende de siste tiårene? Hvilke drivkrefter ligger bak bevegelsen av asylsøkere, arbeidsmigranter, familiemigranter og andre? Hvordan har innvandringspolitikken endret seg over tid? Videre ser vi på hva som er konsekvensene av migrasjonen for landene de reiser fra, for mottakerlandet og for migrantene selv. Kurset bruker aktuelle debatter om innvandring, integrering og mangfold som utgangspunkt for å drøfte pensumlitteraturen.
Undervisningsspråk er norsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
- kunnskap om kommunikasjon, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
- kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende materialer, redskaper, instrumenter, teknikker og digitale uttrykksformer i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape også gjennom digitale uttrykksformer
- bruke sin faglighet i dramatisk lek, musisk samspill, improvisasjon i lek og skapende prosesser
- planlegge, gjennomføre og lede estetiske læringsprosesser
- legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk
- ivareta etisk og refleksjon i dokumentasjon og vurdering
- skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager
Generell kompetanse
Studenten
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og ivaretar barns ytringer og demokratiske rettigheter
- kan fremme barns estetiske uttrykksmåter
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kjenner til forskning knyttet til kunstfaglig arbeid med barn
- kan reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer
- kan ta i bruk redskap for refleksjon over egen rolle, barns estetiske væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
Innhold
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.
- Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer
Utforskning
- Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
- Digitale- og andre samtidsaktuelle medier
- Kunst- og estetisk teori
Arbeids- og undervisningsformer
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal levere en kort skriftlig drøftingsoppgave (max 1500 ord), som besvarer et spørsmål definert av emneansvarlig. Denne skal leveres til oppsatt frist.
- Arbeidskrav 2: Studentene skal gjennomføre anonym medelevvurdering av en annen students oppgave. Vurderingen er en kort skriftlig vurdering (ca 100-150 ord) etter oppgitte kriterier.
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene en mulighet til å øve på å skrive en drøftende tekst, ettersom dette forventes på eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Studenter som ikke har nok fysikk fra videregående skole og som ønsker en ingeniørutdanning.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet vil ha en delvis overlapp mot FYS1 fra videregående skole, og en svært stor overlapp mot tidligere versjoner av forkurset.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A - F.