EPN-V2

BLA1110 Barns utvikling, lek og læring 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Children's Development, Play and Learning 1
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, work shop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

    Fordeling av praksisperiodene

    15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.

  • Læringsutbytte

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen

    Arbeidskrav

    • Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1000 ord +/- ti prosent.

    Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring.

    Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.

    Obligatoriske aktiviteter

    • Deltakelse i praksisseminar i tilknytning til praksisperioden

    Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

    Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

  • Innhold

    • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
    • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
    • Barns medvirkning og medbestemmelse
    • Samspill og vennskap
    • Barnehagens fysiske miljø
    • Digital praksis
    • Lede seg selv og barn
    • Didaktikk
    • En mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Muntlig presentasjon i gruppe på 4 studenter, (hvis antall kandidater ikke kan deles på fire, 3-5 studenter) varighet 20-25 minutter.

    Gruppen får utdelt ett case to uker før eksamen. Gruppene forbereder et rollespill hvor pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning står sentralt. Varighet rollespill ca. 10-15 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor varighet ca. 10 minutter.

    Ny/utsatt eksamen kan arrangeres som individuell. Hvis den blir arrangert som en individuell muntlig presentasjon, er det varighet ca. 10 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor, varighet ca. 10 minutter.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Individuell karakter.

  • Vurdering og eksamen

    Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    • barnehagen som lærende organisasjon
    • de yngste barna i barnehagen
    • barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
    • kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
    • ledelse av pedagogisk arbeid
    • foreldresamarbeid
    • overganger

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

  • Sensorordning

    Vurderes av en intern og en ekstern sensor