EPN-V2

BIP1000 Citizenship Emneplan

Engelsk emnenavn
Citizenship
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This single course can be completed in addition to the ordinary study programme for students at the bachelor’s programme in Social Education, as well as for students admitted to study programmes at the universities selected for the Erasmus+ Blended Intensive Programme partner-cooperation.

The course aims at introducing students to discussions of inclusion of people with intellectual disabilities, developing from Marshall's concept of citizenship presented in Citizenship and Social Class in 1949. Marshall argues that citizenship is a status given to those who are full members of a society. Citizenship includes both civil, political and social rights. For people with intellectual disabilities as for any citizen, being a full member of a society implies equal laws and individual freedom (civil rights), voting rights and rights to political participation (political rights). Marshall supplements civil and political rights with social rights set out to compensate for inequalities in diverse and social unequal societies. Social rights are rights to live in the society as a civilized being with an income which makes a decent life affordable, chances to educate yourself and to get help if needed. It is well documented across Europe that people with intellectual disabilities do not enjoy full citizenship and are excluded from being full members of the societies in which they live.

The students will as part of an international team of students, describe civil, political, and social rights for people with intellectual disabilities in the partner countries and compare and discuss if people with intellectual disabilities enjoy full citizenship in the team members’ countries. The students will be introduced to theories of culture and multicultural teamwork and will be trained to address and reflect on how cultural similarities and inequalities impact on international teamwork.

Læringsutbytte

Generelle opptakskrav for studiet.

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

På de fysiske samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminar og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. For å støtte selvstudiene og hjelp til refleksjon over bruk av legemidler i egen praksis er det forventet at hver student leverer et skriftlig case-basert prosjekt som skal presenteres på siste seminar. Prosjektet må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Selvstudier

Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Forelesninger

Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle sentrale problemstillinger.

SeminarSamlingene gjennomføres fysisk på universitetet. Studentene engasjerer seg i faglige temaer for å utdype sine kunnskaper og oppøve ferdigheter i faglig formulering og refleksjon. Dette skjer gjennom faglige innlegg, oppgaveløsing, diskusjon, samt refleksjon over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på høy deltakeraktivitet i seminarene.

Gruppearbeid

Gruppearbeid omfatter tilrettelagt samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom utvikling og formidling av fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.

Prosjektarbeid/case

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtter opp om læringsprosessen. Studenten skal jobbe med case-baserte oppgaver fra egen praksis. Individuelt og i grupper på seminarene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 20 min. Den samme vurderingsformen benyttes ved ny og utsatt eksamen.

Vurdering og eksamen

Presentation of a teamwork conducted in a team of 4-6 students. Every team member must participate in preparing the presentation from when the preparations start in session 1 up to presentation in the Intensive Programme. Every team member must perform a part of the presentation. The presentation shall have a duration of maximum 30 minutes and will be performed for fellow students in the Blended Intensive Programme.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.  

Opptakskrav

Se programplanen