Programplaner og emneplaner - Student
BIOBPRA2 Bioingeniørfaglig praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical and Employable Skills
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Examination support material is permitted for the home exam.
-
Forkunnskapskrav
Letter grades ranging from A to F are used, with A being the highest grade and E the poorest pass grade, and F being a fail grade.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvilken betydning laboratorievirksomheten på praksisstedet har i helsetjenesten og kan drøfte bioingeniørens yrkesrolle
- har kunnskap om prinsippene for utvalgte analyser og undersøkelser på praksisstedet
- kan gjøre rede for riktig behandling av ulike typer humanbiologisk prøvemateriale, og hvordan analytiske, pre- og postanalytiske forhold påvirker analysesvar
- kan gjøre rede for en prøves gang gjennom laboratoriet, rekvirerings- og svarformidlingssystem
- kan beskrive kvalitetssikringssystemer på praksisstedet
- kjenner til det rettslige grunnlaget for medisinsk laboratorievirksomhet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes ved praksisstedet
- kan beherske utvalgte metoder for bioingeniørfaglig arbeid på en strukturert og nøyaktig måte, etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer, og vurdere metodenes muligheter, begrensninger og feilkilder
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk på praksisstedet
- kan beherske informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter ved praksisstedet
- kan håndtere humanbiologisk materiale og ivareta personvern i forhold til mottak, oppbevaring og lagring
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere, drøfte og formidle egen kunnskap innen bioingeniørfaglige problemstillinger kan utveksle synspunkter og erfaringer, og kan oppdatere sin kunnskap både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøet og yrkesfeltet
- kan forholde seg til lover og regler som er styrende for virksomheten
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
- kan identifisere og reflektere over relevante yrkesetiske problemstillinger og håndtere disse i bioingeniørfaglig arbeid
- kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid til beste for pasienten
-
Innhold
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
Ekstern laboratoriepraksis: 10 stp
-
Arbeids- og undervisningsformer
Education and development, culture and gender
The focus in this topic is development and education in the South. It covers important issues such as different types of education paradigms (Western versus indigenous education discourse), the relationship between tradition and modernity in the education system, development of national curricula, the relationship between education and sustainable development, gender, globalisation and education. A prominent concept is cultural understanding and the relationship between culture, development and education. The topics covered include ideology, ethnicity, gender and quality in school, and cultural differences between the school and home.
School and education, aid and research
The first part of this topic focuses on issues relating to international education as they are experienced and understood at an implementation level - locally, nationally and regionally, at school and in the local community, and on changes in the role of teacher and education.
The second part of this topic deals with aid and research. Important lending and donor institutions (e.g. the World Bank and the International Monetary Fund) are studied in a critical light, and the findings of relevant research projects are discussed. The relationship between research and aid will be problematised.
If possible, students- own professional experience will also be discussed in this context.
Fiction from the South will help to elucidate the relationship between national culture and identity in a post-colonial context.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen særskilte arbeidskrav i emnet.
Merk at det er krav om tilstedeværelse i praksis og praksisrelaterte aktiviteter. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av ekstern praksis» i programplanens hoveddel.
-
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis og på praksisforberedende seminarer. I tillegg kreves tilstedeværelse i avsluttende refleksjonssamtale ved OsloMet. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av ekstern praksis» i programplanens hoveddel.
Ny vurdering/eksamen: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått.
-
Sensorordning
Midtveisvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Sluttvurdering av praksis gjennomføres av praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet etter at avsluttende refleksjonssamtale er gjennomført.
-
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med BIOPRA2 Bioingeniørfaglig praksis