EPN-V2

BIOBPRA2 Bioingeniørfaglig praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical and Employable Skills
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler bioingeniørprofesjonens yrkesrolle og yrkesutøvelse. Det er vesentlig at bioingeniører har kunnskap om laboratoriemedisinens plass og bioingeniørens rolle i helsetjenesten. I ekstern praksis vil studentene utvikle bioingeniørfaglige kvalifikasjoner ved å delta i yrkesfeltet. Det legges vekt på at læring knyttes til autentiske yrkessituasjoner og problemstillinger under veiledning av erfarne bioingeniører med relevant kompetanse.

Forkunnskapskrav

  • Bestått første og andre studieår eller tilsvarende i bachelorstudium i bioingeniørfag, eller
  • Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvilken betydning laboratorievirksomheten på praksisstedet har i helsetjenesten og kan drøfte bioingeniørens yrkesrolle
  • har kunnskap om prinsippene for utvalgte analyser og undersøkelser på praksisstedet
  • kan gjøre rede for riktig behandling av ulike typer humanbiologisk prøvemateriale, og hvordan analytiske, pre- og postanalytiske forhold påvirker analysesvar
  • kan gjøre rede for en prøves gang gjennom laboratoriet, rekvirerings- og svarformidlingssystem
  • kan beskrive kvalitetssikringssystemer på praksisstedet
  • kjenner til det rettslige grunnlaget for medisinsk laboratorievirksomhet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes ved praksisstedet
  • kan beherske utvalgte metoder for bioingeniørfaglig arbeid på en strukturert og nøyaktig måte, etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer, og vurdere metodenes muligheter, begrensninger og feilkilder
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk på praksisstedet
  • kan beherske informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter ved praksisstedet
  • kan håndtere humanbiologisk materiale og ivareta personvern i forhold til mottak, oppbevaring og lagring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere, drøfte og formidle egen kunnskap innen bioingeniørfaglige problemstillinger kan utveksle synspunkter og erfaringer, og kan oppdatere sin kunnskap både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøet og yrkesfeltet
  • kan forholde seg til lover og regler som er styrende for virksomheten
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning
  • kan identifisere og reflektere over relevante yrkesetiske problemstillinger og håndtere disse i bioingeniørfaglig arbeid
  • kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid til beste for pasienten

Innhold

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

Ekstern laboratoriepraksis: 10 stp

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer og ekstern praksis.

Studentene har 7 ukers veiledet ekstern praksis i et medisinsk laboratorium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

This course comprises supervised professional practice in a workplace where the student will practise working in the field of child care and welfare and social pedagogy. The course serves to integrate the different elements of the first year of the programme. Social pedagogy practice takes place in different fields of work that are relevant to child care and welfare, including fields the child welfare service cooperates with. Arenas for upbringing such as kindergartens, schools and preventive services in the leisure and cultural sectors are relevant, along with institutions and the child welfare service. Particular weight is placed on preventive child welfare, and interdisciplinary and inter-agency cooperation. The course also includes one seminar that prepares the student for practical training and one that summarises and concludes the training period. Group practical training is used at some establishments where several students work together. In the course of the practical training period, the students will gain experience of making professional observations and assessments, and acquire skills in distinguishing between observation and assessment. They will also gain insight into how their own preconceptions influence what they see.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier. Det kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis og på praksisforberedende seminarer. I tillegg kreves tilstedeværelse i avsluttende refleksjonssamtale ved OsloMet. For mer informasjon om tilstedeværelseskrav i praksis, se «Vurdering av ekstern praksis» i programplanens hoveddel.

Ny vurdering/eksamen: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Knowledge

The student

·         has knowledge of their own profession and interdisciplinary cooperation between different agencies with a responsibility for children and young people’s upbringing, with emphasis on kindergartens, schools and the child welfare service   

·         has knowledge of how children and young people can be included in different arenas for upbringing

·         has knowledge of how the practical training integrates different elements of the programme, and knowledge of learning processes and supervised practical training in their own profession

·         has insight into how they can update their knowledge in matters relating to the work of the practical training establishment 

·         has knowledge of the professional ethical guidelines for child welfare officers  

Skills

The student  

·         can apply provisions concerning the duty of confidentiality, duty of disclosure and right of disclosure in their practical training arena 

·         can apply knowledge of the life situations of indigenous people, ethnic minorities and refugees 

·         can employ activities that promote play, learning, inclusion, mastery and participation

·         can make professional observations and assessment of children, young people and their families to safeguard the child’s best interests, and has insight into the distinction between observation and assessment

·         can reflect on how knowledge of preventive and health-promoting work is relevant in arenas for children and young people

·         can critically reflect on power relations and professionalism in their own professional role and practice, and adjust their behaviour and approach through supervision 

·       can apply knowledge from children and young people as part of the basis for ensuring children and young people’s participation and co-determination at the practical training establishment 

·         can use knowledge of relations and communication in interactions with children, young people and partners in the practical training establishment 

·         can use relevant digital tools in a safe and secure manner

·         can identify ethical issues and critically reflect on their own behaviour and values

·         can use their knowledge to communicate and cooperate expediently with children, young people and their parents/guardians based on their practical training establishment

·         can practise and improve their ability to talk to children about neglect, violence and abuse

General competence

The student

·         has insight into the importance of knowing themselves and their attitudes and values to be able to develop good relations when working with children and young people and their families 

·         is competent in distinguishing between observation and assessment 

·         knows how to plan, implement, assess and evaluate child care and welfare work in an ethical and professionally responsible manner 

·         can use knowledge, skills and experience when working with children and families under supervised training

Sensorordning

Midtveisvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet. Sluttvurdering av praksis gjennomføres av praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet etter at avsluttende refleksjonssamtale er gjennomført.

Emneoverlapp

There are four coursework requirements/compulsory activities in this course.

1. Participation in seminars (5 days all together): Pre-practical training seminar and the seminar on digital stories from practical training placements

80% attendance. If a student's absence exceeds 20%, an alternative coursework requirement is set to compensate. If a student's absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

2. Practical training. The practical training supervisor recommends whether to approve or not approve the practical training period. The final approval is decided by the programme. See the practical training regulations.

3. Submission and presentation of a digital story of around 300 words lasting about 3 minutes.

4. INTERACT - INTER1100

The following required coursework must be approved:

Students must submit an individual log. Scope: 500 words (+/- 10%). The log requires participation at the two-day seminar. An individual assignment may compensate for absence.

Read more about INTERACT and INTER1100 here: https://www.oslomet.no/en/research/research-projects/interact

Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

All compulsory activities and coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.