Programplaner og emneplaner - Student
BIOB2300 Statistics in the Laboratory Course description
- Course name in Norwegian
- Statistikk i laboratoriet
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Biomedical Laboratory Sciences
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Biomedical laboratory scientists often have day-to-day responsibility for the quality control of various medical analysis methods in the laboratory. Daily quality control contributes to ensuring that the sample results are of the expected quality. Furthermore, new analysis methods must often be developed and introduced in order to meet specific quality requirements. This means that the methods must be validated before they can be used, and the biomedical laboratory scientist must demonstrate that the methods work well enough to be implemented in practice. All this work requires fundamental knowledge of statistics and the ability to use this knowledge in connection with method validation and quality control in the laboratory.
An increasing number of laboratories are also subject to schemes that involve assessments and supervisory visits by external parties, for example the accreditation scheme administered by Norwegian Accreditation. It is therefore important that the biomedical laboratory scientist has a fundamental understanding of the principles and requirements described in international standards for quality assurance of hospital laboratories.
Required preliminary courses
Passed first year of the programme or equivalent.
Learning outcomes
Dette emnet er en introduksjon til Facility Management (FM) og serviceledelse (Service Management) og gir en forståelsesramme og et kunnskapsgrunnlag for de kommende fordypningsemnene. Emnet introduserer sentrale problemstillinger, begrepsapparat, perspektiver, og ulike modeller for organisering av produksjon og levering av tjenester innen FM slik at disse dekker de ulike kundene og brukernes behov. Emnet gir også et innblikk i en Facility Managers ansvarsområder og arbeidsoppgaver, og hvordan ulike tjenesteleverandører driver sin virksomhet.
Content
Knut Boge
Teaching and learning methods
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om Facility Management (FM) og serviceledelse som perspektiver på analyse av behov, og utvikling av strategi for organisering, ledelse, produksjon og leveranser av tjenester
- kjennskap til standarder om Facility Management
- kjennskap til en Facility Managers ansvarsområder og arbeidsoppgaver
- kunnskap om hvordan Facility Management kan bidra til en organisasjon blir mer formåls- og kostnadseffektiv
- kjennskap til de ulike markedene for tjenester innen FM
- kjennskap til ulike modeller for organisering, produksjon og leveranser av tjenester innen FM
- kjennskap til tjenestekjøpernes og tjenesteleverandørenes verdikjeder
- kjennskap til salg av FM-tjenester
- kjennskap til internasjonale trender innen FM og serviceledelse.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre enkle behovs- og kjøpe-/lage analyser
- anvende faglig kunnskap om Facility Management og serviceledelse om hvordan bidra til formåls- og kostnadseffektiv drift.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk om hvordan Facility Management og serviceledelse kan fremme en organisasjons formåls-, kostnadseffektivitet og verdiskaping
- reflektere over hvordan organisasjonens kjernevirksomhet og strategier for kjernevirksomheten legger premissene for gjennomføringen av tjeneste innen FM
- reflektere over en Facility Managers roller og arbeidsoppgaver og hvordan ulike typer organisasjoner driver deres virksomhet.
Course requirements
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.
Assessment
Studentene må ha godkjent opp til 4 innleveringsoppgaver på tilsammen 20 sider for å gå opp til eksamen. Oppgavene utføres som gruppearbeid i grupper med 3-5 studenter. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Permitted exam materials and equipment
Skriftlig skoleeksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.
Grading scale
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Examiners
Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.
Overlapping courses
Opptakskrav: generell studiekompetanse.