Programplaner og emneplaner - Student
BIOB2000 Medisinsk biokjemi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Medical Biochemistry
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet omfatter blodprøveanalyser ved hjelp av kjemiske, enzymatiske og immunologiske metoder for å avdekke biokjemiske forandringer i kroppen. Laboratorieferdigheter og kunnskap om metoder, måleprinsipper samt ulike laboratorieundersøkelsers relevans og medisinske betydning vektlegges. Kunnskap om medisinsk biokjemi og laboratorieanalyser er viktig fordi prøveresultatene anvendes i diagnostikk og behandling av sykdommer hos pasientene.
-
Forkunnskapskrav
- Bestått første studieår eller tilsvarende i bachelorstudium i bioingeniørfag, med unntak for emnet BIOB1060 eller
- Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for grunnleggende metodeprinsipper som benyttes innen medisinsk biokjemi, som enzymaktivitetsmålinger, enzym-substrat målinger og immunoassays
- kan gjøre rede for forhold som kan påvirke målingene og analyseresultater i alminnelighet
- kan gjøre rede for oppbygging og måleprinsipp for utvalgte analyseautomater
- kan forklare analysers reaksjonsforløp og beregne resultater basert på disse
- kan gjøre rede for analytisk kvalitetsovervåking av biokjemiske analyser
- kjenner til hvordan informasjonsteknologi og automasjonssystemer brukes i laboratorier innen medisinsk biokjemi
- kan forklare hva som menes med laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
- kan vurdere prøvematerialers kvalitet
- kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid
- kan vurdere analyseresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
- kan uføre oppstart, daglig vedlikehold og kvalitetskontroll av utvalgte instrumenter i emnet
- kan utføre manuelle laboratorieanalyser
- kan følge prosedyrer for manuell og automatisert analysegang
-
Innhold
Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:
Medisinsk biokjemi 10 stp
-
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om kommunikasjonsteorier og modeller som kan anvendes i veiledningsstrategier overfor personer i målgrupper som ønsker kosthold- og livsstilsendringer
- har bred kunnskap om fysiske rammebetingelser, verbale og non-verbale uttrykk i dialogen mellom sender og mottaker som kan fremme/hemme ernæringskommunikasjonen
- har kjennskap til atferds- og læringsteorier med relevans for kostholds- og livsstilveiledning
- har kjennskap til faktorer som kan påvirke personers forutsetninger for å lykkes med sine ønsker om kosthold- og livsstilsendring
- har kunnskap om særegenheter og tilpasninger ved ernæringskommunikasjon overfor målgrupper med ulik kulturell og etnisk bakgrunn
- har kjennskap til planlegging, gjennomføring og evaluering av ernæringsrettede tiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunnet hovedsakelig i form av kampanjer og intervensjoner
- har kjennskap til hvordan ulike typer massemedia fungerer og kan anvendes innen ernæringskommunikasjon
- har kjennskap til hvordan ulike aktører innen helse- og ernæringskommunikasjon arbeider i samfunnet
- har kjennskap til betingelser, forberedelser, deltakeratferd og oppfølgingsstrategier som personer som tilhører norske offisielle delegasjoner under internasjonale ernæringsforhandlinger bør forholde seg til
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre kostholdsveiledning overfor klienter på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig kunnskapsbasert grunnlag
- kan utøve ernæringskommunikasjon i 1:1-setting på en profesjonell måte, både verbalt og non-verbalt
- kan skape et fysisk miljø rundt selve ernæringskommunikasjonen som bidrar til å fremme denne
- kan tilpasse ernæringskommunikasjonen til klienter med ulikt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring
- kan gjennomføre ernæringskommunikasjon på et kultursensitivt grunnlag
- kan delta i planlegging og assistere gjennomføring av ernæringskampanjer og intervensjoner
- kan anvende ulike typer massemedia som kanaler for ernæringskommunikasjon
- kan delta under internasjonale ernæringsforhandlinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve tilpasset ernæringskommunikasjon overfor ulike målgrupper, i ulike settinger, og gjennom ulike kanaler, på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig basert grunnlag
-
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, muntlige fremlegg, praktisk oppgave, gruppearbeid og selvstudium.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- gruppeoppgave med muntlig framlegg à 15 minutter, inntil 4 studenter i gruppa.
- individuell oppgave med framlegg à ca. 15 minutter.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell muntlig høring basert på oppgitt emne, 15 minutter, 48 timer
-
Sensorordning
Gradert skala A-F
-
Emneoverlapp
- kommunikasjonsbegrepet
- kommunikasjonsteorier med relevans til ernæringsveiledning og massekommunikasjon om kosthold og ernæring
- Health literacy og nutrition literacy
- faglige og etiske særegenheter ved ernæringskommunikasjon
- profesjonalitetskriterier i rollen som ernæringsveileder og kommunikator
- fysiske rammefaktorer for ernæringskommunikasjon i 1:1 settinger
- rollemodellbegrepet
- målgruppeanalyse
- atferds- og læringsteorier med relevans for ernæringskommunikasjon
- kostholdsveiledning for atferdsendring
- kostholdsveiledning for kognitiv endring
- kulturell kompetanse og kultursensitivitet innen ernæringskommunikasjon
- strategier for ernæringstiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunn
- massemediers rolle som formidler av informasjon om kosthold og ernæring
- å lage og formidle et vitenskapelig basert helsefremmende budskap om kosthold og ernæring
- ernæringskommunikasjon i internasjonale forhandlinger