EPN-V2

BIOB2000 Medisinsk biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical Biochemistry
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omfatter blodprøveanalyser ved hjelp av kjemiske, enzymatiske og immunologiske metoder for å avdekke biokjemiske forandringer i kroppen. Laboratorieferdigheter og kunnskap om metoder, måleprinsipper samt ulike laboratorieundersøkelsers relevans og medisinske betydning vektlegges. Kunnskap om medisinsk biokjemi og laboratorieanalyser er viktig fordi prøveresultatene anvendes i diagnostikk og behandling av sykdommer hos pasientene.

  • Forkunnskapskrav

    • Bestått første studieår eller tilsvarende i bachelorstudium i bioingeniørfag, med unntak for emnet BIOB1060 eller
    • Opptak til kompletterende utdanning for bioingeniører

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for grunnleggende metodeprinsipper som benyttes innen medisinsk biokjemi, som enzymaktivitetsmålinger, enzym-substrat målinger og immunoassays
    • kan gjøre rede for forhold som kan påvirke målingene og analyseresultater i alminnelighet
    • kan gjøre rede for oppbygging og måleprinsipp for utvalgte analyseautomater
    • kan forklare analysers reaksjonsforløp og beregne resultater basert på disse
    • kan gjøre rede for analytisk kvalitetsovervåking av biokjemiske analyser
    • kjenner til hvordan informasjonsteknologi og automasjonssystemer brukes i laboratorier innen medisinsk biokjemi
    • kan forklare hva som menes med laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
    • kan vurdere prøvematerialers kvalitet
    • kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid
    • kan vurdere analyseresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
    • kan uføre oppstart, daglig vedlikehold og kvalitetskontroll av utvalgte instrumenter i emnet
    • kan utføre manuelle laboratorieanalyser
    • kan følge prosedyrer for manuell og automatisert analysegang
  • Innhold

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

    Medisinsk biokjemi 10 stp

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Opptak til studiet

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om kommunikasjonsteorier og modeller som kan anvendes i veiledningsstrategier overfor personer i målgrupper som ønsker kosthold- og livsstilsendringer
    • har bred kunnskap om fysiske rammebetingelser, verbale og non-verbale uttrykk i dialogen mellom sender og mottaker som kan fremme/hemme ernæringskommunikasjonen
    • har kjennskap til atferds- og læringsteorier med relevans for kostholds- og livsstilveiledning
    • har kjennskap til faktorer som kan påvirke personers forutsetninger for å lykkes med sine ønsker om kosthold- og livsstilsendring
    • har kunnskap om særegenheter og tilpasninger ved ernæringskommunikasjon overfor målgrupper med ulik kulturell og etnisk bakgrunn
    • har kjennskap til planlegging, gjennomføring og evaluering av ernæringsrettede tiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunnet hovedsakelig i form av kampanjer og intervensjoner
    • har kjennskap til hvordan ulike typer massemedia fungerer og kan anvendes innen ernæringskommunikasjon
    • har kjennskap til hvordan ulike aktører innen helse- og ernæringskommunikasjon arbeider i samfunnet
    • har kjennskap til betingelser, forberedelser, deltakeratferd og oppfølgingsstrategier som personer som tilhører norske offisielle delegasjoner under internasjonale ernæringsforhandlinger bør forholde seg til

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre kostholdsveiledning overfor klienter på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig kunnskapsbasert grunnlag
    • kan utøve ernæringskommunikasjon i 1:1-setting på en profesjonell måte, både verbalt og non-verbalt
    • kan skape et fysisk miljø rundt selve ernæringskommunikasjonen som bidrar til å fremme denne
    • kan tilpasse ernæringskommunikasjonen til klienter med ulikt kunnskapsnivå om kosthold og ernæring
    • kan gjennomføre ernæringskommunikasjon på et kultursensitivt grunnlag
    • kan delta i planlegging og assistere gjennomføring av ernæringskampanjer og intervensjoner
    • kan anvende ulike typer massemedia som kanaler for ernæringskommunikasjon
    • kan delta under internasjonale ernæringsforhandlinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utøve tilpasset ernæringskommunikasjon overfor ulike målgrupper, i ulike settinger, og gjennom ulike kanaler, på et kommunikasjonsteoretisk, vitenskapelig basert grunnlag
  • Vurdering og eksamen

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, muntlige fremlegg, praktisk oppgave, gruppearbeid og selvstudium.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • gruppeoppgave med muntlig framlegg à 15 minutter, inntil 4 studenter i gruppa.
    • individuell oppgave med framlegg à ca. 15 minutter.
  • Vurderingsuttrykk

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell muntlig høring basert på oppgitt emne, 15 minutter, 48 timer

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F

  • Emneoverlapp

    • kommunikasjonsbegrepet
    • kommunikasjonsteorier med relevans til ernæringsveiledning og massekommunikasjon om kosthold og ernæring
    • Health literacy og nutrition literacy
    • faglige og etiske særegenheter ved ernæringskommunikasjon
    • profesjonalitetskriterier i rollen som ernæringsveileder og kommunikator
    • fysiske rammefaktorer for ernæringskommunikasjon i 1:1 settinger
    • rollemodellbegrepet
    • målgruppeanalyse
    • atferds- og læringsteorier med relevans for ernæringskommunikasjon
    • kostholdsveiledning for atferdsendring
    • kostholdsveiledning for kognitiv endring
    • kulturell kompetanse og kultursensitivitet innen ernæringskommunikasjon
    • strategier for ernæringstiltak overfor ulike, større målgrupper i samfunn
    • massemediers rolle som formidler av informasjon om kosthold og ernæring
    • å lage og formidle et vitenskapelig basert helsefremmende budskap om kosthold og ernæring
    • ernæringskommunikasjon i internasjonale forhandlinger