EPN-V2

BIOB1500 Laboratory Technology and Quality Assurance Course description

Course name in Norwegian
Laboratorieteknologi og kvalitetssikring
Study programme
Biomedical Laboratory Sciences Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

The course comprises fundamental methods and laboratory techniques that are key in medical laboratories, and build on knowledge about quality assurance from previous courses. The students acquire practical experience of using different methods and quality assurance of these methods through laboratory work.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain fundamental methods, such as spectrophotometry, chromatography, mass spectrometry, polymerase chain reaction (PCR) and flow cytometry
  • can give an account of the structure and measuring techniques of selected instruments
  • is familiar with quality assurance systems in laboratory work including accreditation
  • is familiar with different sources of error and how they contribute to uncertainty in analysis results
  • can describe selected methods used in point of care analysis and self-testing and how these are quality assured.

Skills

The student

  • can prepare and carry out maintenance on analysis instruments used in the course
  • can follow procedures and creating his/her own simple procedures
  • has basic skills in assessment of results and quality controls
  • can assess which pipette techniques are suitable for different sample materials
  • can control and adjust pipettes

General competence

The student

  • can understand and perform basic laboratory work pursuant to given procedures in a manner that is accurate and assures quality

Content

MATY6100 Tall og algebra, MATY6200 Geometri og MATY7100 Matematikkdidaktikk

Teaching and learning methods

Work and teaching methods include lectures, seminars and laboratory work.

Digital learning resources are made available for students before the laboratory sessions. The time in the laboratory is therefore generally not used to demonstrate how to solve the assignments.

Course requirements

In order to be permitted to take the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 90 per cent attendance in laboratory teaching
  • laboratory reports in accordance with specified criteria

Assessment

Supervised individual written exam, 3 hours

Permitted exam materials and equipment

Calculator

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

Emnet vektlegger forståelse av økonomi gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

Overlapping courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på økonomi
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i økonomi
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i økonomi, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med økonomi

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler økonomi, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i økonomi, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler økonomi, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene