EPN-V2

BIOB1070 Teknologi og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology and Society
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det er obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Fravær på mer enn 20% fører til tap av eksamensretten.

For at studenten skal få styrket ferdighetsmålene i emnet skal de produsere to egne journalistiske arbeid, et intervju og en reportasje, som de så skal analysere og vurdere i metoderapporter:

  • Arbeidskrav 1: Det første arbeidskravet (intervjuet) har tekstlengde på 3500 tegn (inkl mellomrom), eller max 3 minutter hvis det leveres lyd/bilde. I tillegg skal det leveres en metoderapport på inntil 3 sider.
  • Arbeidskrav 2: Det andre arbeidskravet (reportasjen) skal være på inntil 8000 tegn (inkl mellomrom) hvis tekst er den dominerende medietypen. Omfanget vil variere mer hvis det benyttes flere medietyper og lengde skal da avtales med rettelærer for gruppegjennomgange. I tillegg for arbeidskrav 2 skal det leveres en metoderapport på inntil 5 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Arbeidskravene gjennomgås i grupper. Hver student får faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Oppmøte på gjennomganger av oppgavene er obligatorisk. Ved sykdom eller annen tvingende fraværsårsak kan studenten avtale en egen frist med faglærer, men må i så fall gi skriftlige tilbakemeldinger til alle de andre gruppemedlemmenes arbeidskrav i etterkant.

Frister for og nærmere detaljer om innhold og innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Forkunnskapskrav

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 6 timer.

Læringsutbytte

Ingen hjelpemidler tillatt

Arbeids- og undervisningsformer

The course uses a blended learning approach, with a combination of attendance-based seminars and digital learning materials. Students will explore real-world cases emerging at the intersection of society, technology and their future profession.

English will be the primary language of communication

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

Andreas Ytterstad

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om læreplanen i matematikk, samt kjenner til utviklingen av læreplaner i matematikk sett i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike innfallsvinkler til matematikkundervisningen
  • har kunnskap om sentrale aspekter ved elevers motivasjon
  • har kunnskap om ulike matematikkvansker hos elever, herunder kjennetegn, årsaker og tiltak
  • kjenner til begrepene relasjonell og instrumentell forståelse, og innvirkninger på elevenes læring og forståelse i matematikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og kritisk vurdere egne og medstudenters undervisningsopplegg/arbeider
  • kan anvende ulike metoder for å variere, tilpasse og differensiere undervisningen basert på matematikkdidaktiske innfallsvinkler
  • kan tilrettelegge for motivasjon i matematikkundervisningen basert på kunnskap og innsikt i ulike former for praksis som fremmer motivasjon hos elever
  • kan tilrettelegge for mestring for elever med ulike matematikkvansker
  • kan legge til rette for matematiske samtaler med elever
  • kan vurdere og anvende digitale verktøy og - nettressurser i undervisningen
  • kan anvende vurderingsformer som fremmer læring, samt utarbeide vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om ulike læreplaner til å identifisere temaer som er felles for matematikkfaget og programfagene, som utgangspunkt for yrkesretting og arbeid med regning som grunnleggende ferdighet
  • kan videreutvikle egen undervisningskompetanse ved å kunne finne frem til, og forholde seg kritisk til relevant litteratur og forskning, samt kunne knytte det til egen praksis

Sensorordning

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Emneoverlapp

Arbeidskrav 1

Arbeidskrav 1 består av to deler. Temaet er knyttet til omvendt undervisning og bruk av opptak i PowerPoint (eller tilsvarende program) som digitalt verktøy for å lage en presentasjon/film som elever kan se i forkant av en opplæringsøkt. Hensikten med arbeidskravet er å få kunnskap om, og erfaring med omvendt undervisning og egnede verktøy til bruk i dette arbeidet.

Del 1: Det skal lages en multimodal presentasjon med valgfritt matematisk eller matematikkdidaktisk tema fra læringsutbyttebeskrivelsene fra studiet. Det er et individuelt arbeid, som skal deles med medstudenter og lærer. Presentasjonene (7 - 10 minutter) blir gjenstand for medstudentvurdering, diskusjon og erfaringsdeling i grupper på samling.

Del 2: Det skal leveres et refleksjonsnotat knyttet til erfaringene med presentasjonene, erfaringene med medstudentvurdering, og omvendt undervisning generelt. Omfang på refleksjonsnotatet er 1250 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2

Arbeidskrav 2 er et prosjektarbeid med valgfritt tema. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med prosjektarbeid som arbeidsform i matematikk, samt utvikle seg i rollen som matematikklærer gjennom refleksjon. Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:

Del 1: Klassen deles inn i grupper* (2-4 studenter), som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for læringsutbyttebeskrivelsene. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.

Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1250 ord +/- 10 %.

*Del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.