EPN

BIO3100 Transfusjonsmedisin og transplantasjonsimmunologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Transfusion and Transplantation
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Bioingeniøren har en sentral rolle innen transfusjonsmedisin. Det er bioingeniørens ansvar å sørge for riktige og trygge blodprodukter til pasientene til rett tid. Arbeidet i blodbank krever god forståelse for immunologi, genetikk og cellemembrankjemi samt blodcellenes fysiologi og funksjon. Temaene omfatter utvelgelse og tapping av blodgivere, fremstilling av blodkomponenter, blodtyping, påvisning og identifisering av antistoffer, forlikelighetstesting og hemoterapi.

Bioingeniøren har også viktige oppgaver innen organtransplantasjoner og stamcellebehandlinger. For å kunne utføre de laboratorieundersøkelsene som er nødvendige før transplantasjoner fra en donor til en pasient, er det en forutsetning at bioingeniøren har god forståelse for transplantasjonsimmunologien.

Sædbank og in vitro fertilisering er virksomheter hvor bioingeniøren utfører de nødvendige laboratorieundersøkelsene. Siden overføring av biologisk materiale fra en donor til en mottaker også er sentralt her, hører temaet inn under samme emne som transfusjon og transplantasjon.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Blodbankarbeid 3,5
  • Blodtypeserologi 4,5
  • Transplantasjon 1,5
  • Invitrofertilisering og sædbank 0,5
  • Sum 10

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare hvem som kan være blodgiver i Norge og hvordan utvelgelsen av blodgivere forgår i blodbanken
  • beskrive hvordan blodbanken fremstiller, kontrollerer og lagrer blodprodukter som erytrocyttkonsentrat, trombocyttkonsentrat og plasma
  • beskrive hvordan ulike blodprodukter brukes i pasientbehandling
  • forklare hvilke blodtypesystemer, blodtyper og blodtypeantistoffer som er viktige i transfusjonssammenheng og ved hemolytisk sykdom hos nyfødte
  • forklare prinsippene for grunnleggende blodtypeserologiske laboratorieundersøkelser
  • beskrive årsaksmekanismer for sykdom hos foster og nyfødt grunnet blodtypeantistoff og trombocyttantistoff
  • beskrive komplikasjoner som kan oppstå etter transfusjon
  • forklare årsaksmekanismer ved hemolytiske transfusjonsreaksjoner
  • vise kjennskap til laboratorieanalyser som utføres ved transplantasjon og stamcellebehandling
  • vise kjennskap til metoder og lover knyttet til sæddonasjon, eggdonasjon og in vitro fertilisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre utvelgelse og tapping av blodgivere under veiledning
  • mestrer grunnleggende blodtypeserologiske laboratorieundersøkelser og kan vurdere analyseresultatenes betydning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger innen fagfeltene transfusjons- og transplantasjonsmedisin og in vitro fertilisering
  • vise omsorg og respekt for pasient/blodgiver
  • samarbeide med medstudenter, kolleger og pasienter/blodgivere uavhengig av etnisk, religiøs og kulturell bakgrunn
  • benytte innovasjon og entrepenørskap som metode for helsefaglig nytenkning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter tre uker med praktisk laboratoriearbeid innen blodtypeserologi/immunhematologi og forelesninger med ressurspersoner fra fagmiljøene. I emnet inngår fem dagers praksis på en blodbank.

I forbindelse med dette emnet deltar studentene også på "Innovation Camp", som arrangeres for tredjeårsstudenter på flere av fakultetets bachelorstudier. Studentene arbeider tverrfaglig med fokus på innovasjon og entrepenørskap som tenkemåter innenfor helsefaglig arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i laboratoriearbeid og blodbankpraksis
  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid
  • individuell digital historie fra blodbankpraksis, lengde ca. 5 minutter
  • tilstedeværelse på "Innovation Camp", eller godkjent tilsvarende oppgave*

*Studenter som deltar på Innovation Camp i valgbart emne BIO3000 International Public Health er fritatt fra kravet

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Kombinert vurdering:

1) Individuell praktisk eksamen, 4 timer

2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 1,5 timer 

Det gis en samlet karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: Praktisk eksamen 70 prosent, skriftlig eksamen 30 prosent. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.  

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på skriftlig eksamen.

Ny eksamen: Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Praktisk eksamen:

  • «Veileder for transfusjonstjenesten i Norge» (Helsedir.)
  • «Laboratorieprosedyrer i transfusjonsmedisin, BIO3100» (Internt hefte)

Skriftlig eksamen: Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Praktisk eksamen: En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.

Skriftlig eksamen: Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.