EPN-V2

BIO3010 Nukleærmedisin Emneplan

Engelsk emnenavn
Nuclear Medicine
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler de vanligste nukleærmedisinske metoder og deres anvendelsesområder, inkludert PET/CT. Sentrale tema er strålefysikk, strålevern, radiofarmaka og lovregulering av fagområdet. Emnet omfatter demonstrasjoner og omvisninger i forskjellige nukleærmedisinske avdelinger i tillegg til arbeid med oppgaver til fordypning og forberedelse til eksamen.

Grunnleggende kunnskap innen nukleærmedisin er nødvendig for at bioingeniører skal kunne arbeide ved nukleærmedisinske avdelinger. Bioingeniøren inngår her i team med lege, fysiker og radiograf. Teamet utfører nukleærmedisinsk bildebehandling og organfunksjonsanalyser for diagnostikk og terapi.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Strålingsfysikk 5
  • Nukleærmedisin 5
  • Sum 10

Forkunnskapskrav

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
  • the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
  • principles of social insurance and health insurance
  • strategies for providing residual or universal social and health assistance
  • the extended family as a risk-managing institution
  • problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
  • strategies for efficient delivery of health and social services
  • policy evaluation methods in health and social care

Skills

The student can

  • identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
  • investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
  • analyse processes of social/health policy implementation
  • evaluate social/health policy outputs and outcomes

General competence

The student is able to

  • participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
  • participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive biologiske effekter av ioniserende stråling
  • har kjennskap til apparatur og fysiske prinsipper innen nukleærmedisin inkludert positronemisjonstomografi/ computertomografi (PET/CT)
  • kan beskrive bruk og virkning av ulike radiofarmaka i nukleærmedisinsk diagnostikk og behandling
  • kan forklare billeddannelse i nukleærmedisin
  • kan gjenkjenne anatomiske strukturer og beskrive patologiske forandringer i bildematerialet
  • kan beskrive anvendelsen av dataanalyser i nukleærmedisinske undersøkelser
  • kan beskrive sentrale prinsipper for planlegging og gjennomføring av ulike nukleærmedisinske undersøkelser
  • kjenner til ulike typer terapibehandling med radiofarmaka
  • kan gjøre rede for observasjon og oppfølging av pasienter ved nukleærmedisinske undersøkelser
  • kjenner til rutiner for kvalitetskontroll av gammakamera

Ferdigheter

Studenten kan

  • betjene nuklærmedisinsk apparatur
  • forholde seg til nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledninger innen strålevern og nukleærmedisin
  • anvende nukleærmedisinske prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og respekt for ioniserende stråling, doser, strålevern og strålehygiene
  • kan benytte innovasjon og entrepenørskap som metode for helsefaglig nytenkning

Arbeids- og undervisningsformer

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework 1: The student must submit a coursework requirement of at least 1700 words, written individually or in groups of max 4 students. The coursework paper must be approved by the course lecturer.

Coursework 2: The coursework paper is to be presented at a seminar, or poster session, or zoom gathering. Participation in the seminar, or poster session, or zoom gathering is mandatory.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

A student who is absent from the presentation will have to submit a compensatory coursework requirement within a given deadline.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual six-hour written school exam.

Vurdering og eksamen

Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary.

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A - F

Vurderingsuttrykk

The exam is graded by an internal and an external examiner.

A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Sensorordning

Einar Øverbye