EPN

BIO2000 Medisinsk biokjemi og laboratoriediagnostikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Medical Biochemistry and Laboratory Diagnosis
Studieprogram
Bachelorstudium i bioingeniørfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter blodprøveanalyser ved hjelp av kjemiske, enzymatiske og immunologiske metoder for å avdekke biokjemiske forandringer i kroppen. Laboratorieferdigheter og kunnskap om metoder, måleprinsipper samt ulike laboratorieundersøkelsers relevans og medisinske betydning vektlegges. Kunnskap om medisinsk biokjemi og laboratorieanalyser er viktig fordi prøveresultatene anvendes i diagnostikk og behandling av sykdommer.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder, angitt i studiepoeng:

  • Laboratorieteknologi i medisinsk biokjemi 8
  • Laboratoriediagnostikk og sykdomslære 6
  • Kommunikasjon og etikk 1  

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for grunnleggende metodeprinsipper som benyttes innen medisinsk biokjemi
  • gjøre rede for analyseprinsippene for utvalgte biokjemiske analyser
  • gjøre rede for måleprinsippene til utvalgte analyseautomater
  • forklare analyseprosesser og beregne resultater
  • gjøre rede for forhold som kan påvirke målingene og analyseresultater i alminnelighet
  • gjøre rede for analytisk kvalitetsovervåkning av biokjemiske analyser
  • beskrive hvordan systematisk kvalitetssikringsarbeid kan ivaretas i medisinske laboratorier
  • beskrive utvalgte sykdommer, sykdomsprosesser og sykdomsårsaker
  • forklare laboratorieundersøkelsers relevans og betydning for forebygging, diagnostisering og behandling av sykdom

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
  • vurdere prøvematerialers kvalitet
  • planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid
  • vurdere analyseresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
  • bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater
  • utføre manuelle laboratorieanalyser
  • følge prosedyrer for manuell analysering og automatisert analysegang

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og laboratoriearbeid kombinert med studentarbeid individuelt og i grupper. I studentarbeidet inngår gruppeoppgaver med kasuseksempler som legges fram og diskuteres på seminarer. Studentene gjør manuelle analyser og utfører analyser og vedlikehold på automatiserte analyseinstrumenter. Studentene skriver individuelle logger under arbeidet på laboratoriet for å fokusere på egen arbeidsprosess og arbeider med skriftlige oppgaver som understøtter læringsprosessen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i praktisk laboratoriearbeid
  • minimum 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid og seminarer
  • laboratorierapporter etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20% av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.