EPN-V2

BIBV3600 Universal Design Emneplan

Engelsk emnenavn
Universal Design
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

In Norway there are legal requirements for universal design of among others ICT systems, archives and libraries. The purpose of this course is to understand how different user needs and prerequisites affect the usability of ICT solutions and other services, such as web sites, digital and physical libraries and archives. This course will focus on how universal design may reduce potential barriers in our society, due to differences in gender, sexual orientation, age, cultural background and sensory, motor and cognitive abilities. Topics such as usability testing, legislation, guidelines and accessibility studies will be addressed, and issues such as 'is there a design for all?', 'is it possible to make something accessible for everybody?' will be discussed.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

Knowledge

After completion of the course, the student has

  • knowledge of universal design and the purpose behind this concept
  • an understanding of the difference between universal design and accessibility
  • knowledge of user diversity and user needs in relation to the design of ICT solutions in general, and libraries and archives in particular
  • knowledge of relevant conventions, legislation and guidelines
  • an understanding of usability and user testing

Skills

After completion of the course, the student is able to

  • carry out user analyses, based on different user demographics and contexts
  • evaluate whether products and services are universally designed

General competences

After completion of the course, the student

  • is aware of user diversity and potential barriers against equal participation in society
  • understands legislation and measures for developing an inclusive society

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gis en bred innføring i informasjonssystemets historikk, grunnleggende prinsipper og bestanddeler.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav.

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper om den historiske konteksten som systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning har blitt utviklet i
  • har grunnleggende kunnskaper om hvordan informasjons- og biblioteksystemer brukes og fungerer
  • har grunnleggende kunnskaper om teorigrunnlaget for informasjon, data og systemer for kunnskapsorganisasjon og gjenfinning
  • forstår grunnleggende prinsipper for deskriptive metadata
  • har grunnleggende kunnskaper om datamodellering og databaseteori
  • har grunnleggende kunnskaper om markeringsspråk for å beskrive og strukturere digital informasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke sentrale registreringsstandarder og metadataskjemaer til å beskrive dokumenter for lagring, søking og gjenfinning
  • kan modellere relasjonsdatabaser
  • kan strukturere data og digitale dokumenter med markeringsspråk
  • kan gjennomføre enkle operasjoner i et biblioteksystem
  • kan utføre enkle informasjons- og litteratursøk

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/eller gruppearbeid.

Vurderingsuttrykk

To skriftlige gruppeoppgaver på ca. fire sider. Gruppeoppgavene skal leveres inn og samlet presenteres for medstudenter og lærere. Gruppen kan bestå av tre til seks studenter.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, skal studenten få anledning til å levere en ny versjon.

En tre timers individuell intern minipraksis.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Sensorordning

Vurderingsformen er en skriftlig, individuell firetimers skoleeksamen.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen (jf. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet).