EPN-V2

BIBV3400 Mellom forankring og forandring. Endringsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Between Trend and Tradition. Managing Change
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Ledelsesfunksjonens rolle presenteres og diskuteres ut fra ulike teoretiske perspektiver med særlig vekt på endringsledelse og verdibasert ledelse. De spesielle utfordringene en leder har i kunnskapsorganisasjoner og i svært små organisasjoner blir også vektlagt. Eksempler på konkrete situasjoner og problem for ledelsesarbeid presenteres og vurderes.

  • Forkunnskapskrav

    Både første og andre studieår må være fullført og bestått før studentene kan begynne på emnet.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten

    • har innsikt i endringsprosesser og i organisasjonsteorier
    • kjenner de spesielle utfordringer som ligger i å lede små kunnskapsorganisasjoner.
    • kjenner til ulike ledelsesfunksjoner med særlig vekt på endringsledelse kontra verdibasert ledelse.
    • har fått en innføring i lederens mange konkurrerende roller som sjef, profesjonsutøver, byråkrat og samfunnsaktør.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over hva som bør endres og hva som bør bevares i en organisasjon.
    • kan «lese» en organisasjon og initiere endringsprosesser med bakgrunn i en bevissthet om organisasjonens identitet.
    • kan anvende ulike former for ledelsesverktøy.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer, studiebesøk, prosjektarbeid og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    En obligatorisk presentasjon av et tema fra endringsledelse. Presentasjonen kan være individuell eller et samarbeid mellom to studenter. Temaet bestemmes i samråd med fagansvarlig. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer, før studenten kan framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsformen er todelt: et individuelt arbeid med et refleksjonsnotat og en oppgave som kan utføres individuelt eller i gruppe. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Ved karaktersetting teller den individuelle oppgaven 60%, gruppeoppgaven teller 40%. De to delene karaktersettes hver for seg. Delkarakterer oppgis. Omfanget på oppgavene er 3500-4000 ord.

    Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.