Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3400 Mellom forankring og forandring. Endringsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Between Trend and Tradition. Managing Change
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Ledelsesfunksjonens rolle presenteres og diskuteres ut fra ulike teoretiske perspektiver med særlig vekt på endringsledelse og verdibasert ledelse. De spesielle utfordringene en leder har i kunnskapsorganisasjoner og i svært små organisasjoner blir også vektlagt. Eksempler på konkrete situasjoner og problem for ledelsesarbeid presenteres og vurderes.
-
Forkunnskapskrav
Både første og andre studieår må være fullført og bestått før studentene kan begynne på emnet.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i endringsprosesser og i organisasjonsteorier
- kjenner de spesielle utfordringer som ligger i å lede små kunnskapsorganisasjoner.
- kjenner til ulike ledelsesfunksjoner med særlig vekt på endringsledelse kontra verdibasert ledelse.
- har fått en innføring i lederens mange konkurrerende roller som sjef, profesjonsutøver, byråkrat og samfunnsaktør.
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over hva som bør endres og hva som bør bevares i en organisasjon.
- kan «lese» en organisasjon og initiere endringsprosesser med bakgrunn i en bevissthet om organisasjonens identitet.
- kan anvende ulike former for ledelsesverktøy.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, seminarer, studiebesøk, prosjektarbeid og selvstudium.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En obligatorisk presentasjon av et tema fra endringsledelse. Presentasjonen kan være individuell eller et samarbeid mellom to studenter. Temaet bestemmes i samråd med fagansvarlig. Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer, før studenten kan framstille seg til eksamen.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er todelt: et individuelt arbeid med et refleksjonsnotat og en oppgave som kan utføres individuelt eller i gruppe. Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at emnet skal være bestått. Ved karaktersetting teller den individuelle oppgaven 60%, gruppeoppgaven teller 40%. De to delene karaktersettes hver for seg. Delkarakterer oppgis. Omfanget på oppgavene er 3500-4000 ord.
Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i den delen som ikke er bestått.
-
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.