EPN-V2

BIBV3020 School and educational libraries Course description

Course name in Norwegian
Skole- og undervisningsbibliotek
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Required preliminary courses

Det benyttes to interne sensorer for sensur av hver eksamensbesvarelse.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
  • har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
  • har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
  • har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
  • har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
  • har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
  • har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer

Ferdigheter

Studenten

  • behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
  • kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
  • kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek
  • kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan uttrykke seg muntlig og skriftlig om et faglig tema
  • kan gi relevant faglig tilbakemelding til medstudenter
  • kan lage en digital instruksjonsvideo til en gitt målgruppe

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Prosjektarbeid (3-4 sider) med hverandrevurdering.
  • Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av et faglig tema for medstudenter (5-10 minutter)
  • Arbeidskrav 3: Lage en digital veildning-/opplæringsvideo (2-4 minutt) for en gitt målgruppe.

Arbeidskravene løses i grupper. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.