Programplaner og emneplaner - Student
BIBV3020 School and educational libraries Course description
- Course name in Norwegian
- Skole- og undervisningsbibliotek
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Required preliminary courses
Det benyttes to interne sensorer for sensur av hver eksamensbesvarelse.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale teorier innen pedagogikk, veiledning og fagdidaktikk
- har inngående kunnskap om informasjonskompetanse, både ulike teorier og forståelse for hvordan det utvikles
- har kunnskap om skolebibliotekets rolle i leseopplæring og tilrettelegging for leselyst
- har kunnskap om og forståelse for bibliotekets og bibliotekarens rolle i undervisning og læring på alle nivå i utdanningsløpet fra grunnskole til høyere utdanning
- har forståelse for læring på både fysiske og digitale plattformer
- har forståelse for skolebiblioteket som sted og møteplass
- har kjennskap til aktuelle styringsdokumenter og noen evalueringsformer
Ferdigheter
Studenten
- behersker relevante arbeidsformer og metoder tilpasset ulike kontekster for undervisning og læring
- kan anvende pedagogisk og didaktisk kunnskap i praksis
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning til ulike målgrupper og kontekster
- kan ha ansvar for daglig drift av et skolebibliotek
- kan reflektere over skolebibliotekets rolle i institusjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan uttrykke seg muntlig og skriftlig om et faglig tema
- kan gi relevant faglig tilbakemelding til medstudenter
- kan lage en digital instruksjonsvideo til en gitt målgruppe
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Prosjektarbeid (3-4 sider) med hverandrevurdering.
- Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av et faglig tema for medstudenter (5-10 minutter)
- Arbeidskrav 3: Lage en digital veildning-/opplæringsvideo (2-4 minutt) for en gitt målgruppe.
Arbeidskravene løses i grupper. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 5-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.