EPN-V2

BIB3500 Organisasjonsutvikling, ledelse og markedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Organizationanl development, leadership and marketing
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

  • Et individuelt skriftlig notat på 1500 ord (+/- 10 %) om etikk, religion og filosofi, samt nærmiljø og samfunn i barnehagen.
  • En forberedt faglig gruppesamtale (4-6 studenter) i form av en podcast (lydopptak) på om lag 10 minutter, om grupper og tilhørighet.

Ett arbeidskrav gjennomføres i høstsemesteret og ett gjennomføres i vårsemesteret.

Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.

Forkunnskapskrav

Tospråklig ordbok.

Læringsutbytte

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene vekslar mellom førelesingar, seminar, gjesteforelesningar, gruppearbeid, studiebesøk, casearbeid, presentasjonar og sjølvstudium. Undervisinga er campusbasert.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet omfatter følgende temaer:

  • Det flerkulturelle samfunnet, samer og nasjonale minoriteter
  • Religions- og livssynskunnskap
  • Profesjonsforståelse, profesjonsetikk og etisk teori
  • Høytids - og fortellingsdidaktikk og filosofiske samtaler
  • Grunnleggende samfunnsteori
  • Velferdsstaten
  • Likestilling og ikke-diskriminering
  • Familie barn og oppvekst, og foreldresamarbeid
  • Demokrati og menneskerettigheter
  • Forbruk og bærekraftig utvikling
  • Barns sorg

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er ein individuell skriftleg skuleeksamen på 5 timar.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel er tillatne.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det vert nytta ein intern og ein ekstern sensor til sensurering av oppgåvene. Eit uttrekk på minst 25 prosent av oppgåvene vert sensurert av to sensorar. Karakterane på dei oppgåvene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsetja nivå på resten av oppgåvene.