Programplaner og emneplaner - Student
BIB3500 Organisasjonsutvikling, ledelse og markedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organizationanl development, leadership and marketing
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Et individuelt skriftlig notat på 1500 ord (+/- 10 %) om etikk, religion og filosofi, samt nærmiljø og samfunn i barnehagen.
- En forberedt faglig gruppesamtale (4-6 studenter) i form av en podcast (lydopptak) på om lag 10 minutter, om grupper og tilhørighet.
Ett arbeidskrav gjennomføres i høstsemesteret og ett gjennomføres i vårsemesteret.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Forkunnskapskrav
Tospråklig ordbok.
Læringsutbytte
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene vekslar mellom førelesingar, seminar, gjesteforelesningar, gruppearbeid, studiebesøk, casearbeid, presentasjonar og sjølvstudium. Undervisinga er campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omfatter følgende temaer:
- Det flerkulturelle samfunnet, samer og nasjonale minoriteter
- Religions- og livssynskunnskap
- Profesjonsforståelse, profesjonsetikk og etisk teori
- Høytids - og fortellingsdidaktikk og filosofiske samtaler
- Grunnleggende samfunnsteori
- Velferdsstaten
- Likestilling og ikke-diskriminering
- Familie barn og oppvekst, og foreldresamarbeid
- Demokrati og menneskerettigheter
- Forbruk og bærekraftig utvikling
- Barns sorg
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er ein individuell skriftleg skuleeksamen på 5 timar.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemiddel er tillatne.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det vert nytta ein intern og ein ekstern sensor til sensurering av oppgåvene. Eit uttrekk på minst 25 prosent av oppgåvene vert sensurert av to sensorar. Karakterane på dei oppgåvene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsetja nivå på resten av oppgåvene.