EPN-V2

BIB3430 Library and democracy Course description

Course name in Norwegian
Bibliotek og demokrati
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Emnet tar for seg offentlighetsteori og historiske perspektiver og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon. I emnet kobles dette til aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena og deres samarbeid med offentlige og private institusjoner og virksomheter. Emnet berører også sensur og ytringsfrihet, og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør. 

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav. 

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper 

    Studenten 

    • har innsikt i offentlighetsteori og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon 
    • har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse. 
    • har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv 
    • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur 

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon 
    • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur 
    • kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon 

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe 
    • kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger  
    • kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon 
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon. 

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av pensumtekst, individuelt eller i grupper (5-10 minutter)
    • Arbeidskrav 2: Innlevering av skriftlig utkast til semesteroppgave til hverandrevurdering (omfang 2-3 sider) 
    • Arbeidskrav 3: Delta på hverandrevurdering, gi en skriftlig tilbakemelding (1/2-1 side)
    • Arbeidskrav 4: Innlevering av andreutkast til semesteroppgave (maks 5 sider)

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille segtil eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

  • Assessment

    Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 20000-25000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5..

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang. 

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

  • Grading scale

    Gradert skala A-F. 

  • Examiners

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.