Programplaner og emneplaner - Student
BIB3430 Bibliotek og demokrati Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Library and democracy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg offentlighetsteori og historiske perspektiver og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon. I emnet kobles dette til aktuelle problemstillinger knyttet til bibliotekenes rolle som møteplass, debatt- og integreringsarena og deres samarbeid med offentlige og private institusjoner og virksomheter. Emnet berører også sensur og ytringsfrihet, og bibliotekarens rolle som demokratisk aktør.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i offentlighetsteori og teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.
- har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur
Ferdigheter
Studenten
- kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur
- kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe
- kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger
- kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I hovedemnet « Jorda, planeten som ble levende 2»:
- Objektsamling.
I hovedemnet «Fysikk 2»:
- Praktisk prøve.
- Fagtekst om valgfritt fysikktema.
I hovedemnet «Kjemi 2»:
- Prøve i navn og formler for organiske forbindelser.
- Flervalgstest i hovedemnet.
I hovedemnet «Kropp og helse 2»:
- Faglig eller fagdidaktisk fordypningsoppgave.
I hovedemnet «Teknologi i skolen 2»:
- Loddesertifikat.
- Designe og lage et teknologisk produkt med vurdering og dokumentasjon etter nærmere definerte spesifikasjoner.
I hovedemnet "Det miljøbevisste mennesket":
- Gjennomføre et prosjektarbeid i gruppe, muntlig framlegg.
I hovedemnet «Å være lærer i naturfag 2»:
- «Naturfag-i-praksis»-rapport.
- Presentasjon fra ASE-konferansen eller fra alternativ konferanse for dem som ikke har deltatt på studieturen.
Nærmere kriterier som omfang, IKT-krav, publisering, rapportering, dokumentasjon og tidsfrister, utarbeides i samarbeid mellom faglærerne og studentene og blir publisert på høgskolens digitale læringsplattform.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.
Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor.
I hovedemnet -Jorda, planeten som ble levende 2-:
- Deltakelse på feltkurs.
I hovedemnet -Å være lærer i naturfag 2-:
- Studietur/naturfagkonferanse. Studenter som ikke har anledning til å være med på studieturen, gjennomfører et tilsvarende arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav (se avsnittene -Arbeidskrav og -Studietur-).
- Deltakelse på presentasjon av faglig ASE-opplevelse.
I hovedemnene «Teknologi i skolen 2», «Kropp og helse 2» og «Det miljøbevisste mennesket»:
- Deltakelse på presentasjonsdag for teknologi i skolen 2.
- Deltakelse på presentasjonsdag for kropp og helse 2.
- Deltakelse i alle faser av prosjektarbeidet i det miljøbevisste mennesket.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i vårsemesteret. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler alternativ aktivitet i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Omfang seks timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.