Programplaner og emneplaner - Student
BIB3420 Barn og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Children's materials
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i barns medier, barns mediebruk, og kultur- og litteraturformidling med barn opp til 12 år som målgruppe.
Emnet tar opp barndommens vilkår i samtida, ved å fokusere på sammenhenger mellom barns mediebruk og kulturelle og sosiale oppvekstsvilkår.
I undervisningen vektlegges barnelitteratur i flere sjangre og publisert på ulike plattformer. Det legges opp til arbeid med lesestimulering, og hvordan folkebibliotekenes formidling av litteratur kan knyttes til aktiviteter i samarbeid med skole og barnehage.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studentene skal tilegne seg kunnskap innen termodynamikk og kinetikk. I tillegg skal emnet gi grunnleggende kunnskap om radioaktivitet og koordinasjonskjemi.
Overlapp Emnet er overlapper 10 studiepoeng med KJPE1500.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav i emnet, som alle må være bestått innen fastlagt tid for at studenten skal kunne levere inn den avsluttende eksamensmappa. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
- Hver student, eller to studenter sammen, skal gjøre avtale om, og gjennomføre en lesestund med barn (opp til 12 år), og innlevere et rapporteringsskjema fra dette arbeidet.
- Hver student skal skrive en anmeldelse av ei bok, en film eller et spill, som publiseres på emnets egen blogg. Omfang: ca. 1 side.
- Studentene skal gruppevis arbeide med et utvalg medier innenfor en sjanger eller et tema, og utforme et formidlingsopplegg til bruk i bibliotek, skole eller barnehage. Tema eller sjanger skal godkjennes av faglærer. Opplegget skal presenteres for de andre studentene, og en dokumentasjonsrapport skal leveres inn. Omfang: Ca. 3-4 sider, litteraturliste kommer i tillegg.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en mappe bestående av arbeidskrav 2 og 3, pluss en individuell fagartikkel om et tema innenfor emnets rammer, med et omfang på 25000 tegn med mellomrom +/- 10% (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.). Temaet skal godkjennes av faglærer. Arbeidskravene skal omarbeides før innlevering av mappa.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 5 dagers laboratoriekurs med 4 skriftlige arbeidskrav (3 individuelle og 1 i gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
- 5 av 8 obligatoriske øvingsoppgaver (2-4 timer pr øving)
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.