Programplaner og emneplaner - Student
BIB3210 Knowledge Organizationg and Retreival 3.1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.1
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsorganisasjon og gjenfinning 3.1 består av de to delemnene Klassifikasjons- og indekseringsteori og Research og analytisk referansearbeid. Klassifikasjons- og indekseringsteori gir kunnskap om automatiske metoder for indeksering og gjenfinning. I tillegg til arbeid med indeksering av fagtekster gis det innføringer i indeksering av skjønnlitteratur, film, lyd og bilder. Kunnskapen om emnesystemer utfylles med ontologier.
Delemnet Research og analytisk referansearbeid behandler temaer som systematiske søk, vitenskapelig publisering, forskerstøtte og bibliometri, i tillegg til grunnleggende gjennomgang av emner knyttet til analytisk referansearbeid. Det gis inngående innføringer i bibliografiske databaser og informasjonsressurser. Bibliotekarens rolle i samvirke med en institusjons eller et fagfelts informasjonsbehov er sentralt i faget.
Required preliminary courses
BIPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har utdypet og utvidet kunnskap om og forståelse for kunnskapsorganisatoriske emner som er behandlet tidligere i studiet
- kjenner prinsipper og metoder for automatisk indeksering og gjenfinning
- kjenner løsninger for indeksering og gjenfinning i skjønnlitteratur og ikke-tekstlig materiale
- har inngående kunnskap om og forståelse for analytisk referansearbeid
- kjenner prinsippene for systematiske søk
- kjenner bibliotekarens rolle i kunnskapsproduksjonen
- har kunnskap om vitenskapelig publisering
- har kunnskap om bibliometri
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier, modeller og hjelpemidler i arbeid med oppbygging, bruk og evaluering av gjenfinningssystemer
- kan analysere og evaluere hvordan systemer bygget på ulike indekseringsmetoder fungerer sammen og hver for seg
- kan utforme referater og vurdere deres funksjon i gjenfinningen
- kan gjenkjenne og vurdere ulike indekseringsmåter og systemer for emnerepresentasjon, inkludert ontologier
- kan finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
- kan planlegge og gjennomføre systematisk søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
- kan veilede ulike brukergrupper i søkestrategi og avanserte litteratursøk
- kan bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering
- kan anvende enkle bibliometriske metoder og verktøy
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.
Course requirements
I delen Klassifikasjons- og indekseringsteori er det et tredelt arbeidskrav som løses individuelt eller i gruppe. Alle tre deler leveres til fastsatte frister og godkjennes samlet av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
I delen Research og analytisk referansearbeid er arbeidskravet en prosjektoppgave innen fagets emner. Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og det må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen. Omfanget av oppgaven skal være 4.000-6.000 ord. Oppgaven skal presenteres for medstudenter og faglærere. Arbeidskrav skal gjennomføres innen fastlagt tid og godkjennes av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.
Assessment
Gjennom masteroppgaven skal studenten dokumentere selvstendig fordypning i et valgt problemområde innenfor barnehagekunnskap.
Permitted exam materials and equipment
Opptak til master i barnehagekunnskap. For å kunne melde seg opp til avsluttende vurdering i emnet og presentere masteroppgaven må alle arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse være godkjent. Eksamen i alle underliggende emner i masterstudiet må i tillegg være bestått.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende kompetanse definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap på sitt fagfelt med klar relevans for barnehagefeltet
- kan vurdere kritisk og forskningsmessig sitt fagfelts kunnskapsgrunnlag
- har god kjennskap til forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt
- kan gjøre forskningsmessige problematiseringer av faglig relevante sammenhenger innen feltet
- kan anvende og håndtere ulike tilnærminger innen vitenskapsteori og metodologi relevant for barnehagefeltet på en selvstendig måte i egne arbeider
- kan håndtere fagspørsmål på en forskningsbasert og etisk forsvarlig måte
- kan argumentere for, og redegjøre for, faglige standpunkter innenfor eget valgt fagfelt både skriftlig og muntlig¿
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsutvikling innen barnehagefeltet
- kan formidle forskningsbasert kunnskap på feltet både skriftlig og muntlig
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
- kan ivareta barnehagefeltets viten- og metodemangfold
Examiners
Alle oppgavene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 % av besvarelsene blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor.