Programplaner og emneplaner - Student
BIB2750 Kultur- og kunnskapspolitikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural and knowledge policies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
BYPE1600 Mekanikk
BYPE1500 Fysikk og Kjemi (kun Fysikk delen er relevant)
Forkunnskapskrav
BYTS2400 Geoteknikk og veibygging: 5stp
BYVE3610 Jernbaneteknikk: 5stp
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etterkrigstidens norske kulturpolitikk
- har kunnskap om sentrale virkemidler i den norske litteraturpolitikken
- har kunnskap om historien om den norske politikken for arkiv, bibliotek og museum
- har kunnskap om hvordan digitalisering påvirker dagens kulturpolitikk
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå dagens kultur- og kunnskapspolitikk i lys av dens historie
- kan identifisere sentrale virkemidler i den samtidige kultur- og kunnskapspolitikken
Generell kompetanse
Studenten
- har erfaring fra å arbeide med faglige problemstillinger i en gruppe
- kan reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår kultur- og kunnskapspolitikk
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og seminarer. Emnet er campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 12000-15000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Håkon Larsen