EPN

BIB2740 Samtidslitteratur i formidlingsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Contemporary literature in context of promotion
Studieprogram
Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i samtidslitteraturen og dens rolle i offentligheten så vel som for den enkelte leser i hennes livsverden. Formidling forstås innenfor emnet som praktisk erfaringsbasert kunnskap, avhengig av vurderingskompetanse og forståelse for litteraturens funksjoner og virkninger på individ og i samfunn. Emnet kombinerer formidlings- og litteraturteoretiske perspektiv med praktisk øvelse i ulike formidlingsformer. Fokus er på den aktuelle litteraturen i Skandinavia, men det åpner seg også mot verden. Emnet inkluderer både norsk og oversatt litteratur; skjønnlitteratur og sakprosa, så vel som film og bildekunst. Både formidlingshandlingen og litteraturen diskuteres med utgangspunkt i estetiske, litteratursosiologiske, mediekulturelle og etiske problemstillinger. Et viktig siktemål for undervisningen er å sette samtidslitteraturen i sammenheng med historien, så vel som aktuelle litterære, kulturelle og politiske tendenser og debatter.

Anbefalte forkunnskaper

BIB2710 Kultur- og litteraturformidling

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper 

Studenten 

  • har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten og for enkeltmennesket 
  • har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,  
  • har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder sentrale ideologiske og estetiske strømninger i samtiden 
  • har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, bokpod, litteraturarrangement)   
  • har forståelse for formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap  

Ferdigheter  

Studenten 

  • kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form (for eksempel skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan og lese høyt for en forsamling
  • kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
  • kan reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen  
  • kan vurdere litteratur opp mot institusjonelle normer for aktualitet, relevans og kvalitet  

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan delta i diskusjon om samtidslitteraturen og utøve skjønnsmessige vurdering av litteratur  
  • kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal gjennomføre to gruppeoppgaver i to ulike grupper: 

  1. En praktisk muntlig formidlingsoppgave internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, diskusjon om samtidslitteraturen eller lignende)
  2. Planlegge og gjennomføre en ekstern formidlingsoppgave på et bibliotek eller på en annen offentlig arena. Det skal skrives en kort individuell rapport om formidlingsoppgaven (1-2 sider)  

Arbeidskrav må være gjennomført innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Vurderingsformen er todelt: 

  • Individuell skriftlig semesteroppgave: En artikkel med selvvalgt tema innenfor fagets rammer med et omfang på 12500 tegn med mellomrom +/-10% (Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5). Tema skal godkjennes av faglærer før innlevering. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang
  • Individuell muntlig eksamen: Eksaminering i ca. 20 minutter på grunnlag av pensum og en forberedt oppgave.  

Semesteroppgave og muntlig eksamen teller like mye. Både samlet karakter og delkarakter oppgis.  

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan gå opp til ny/ utsatt eksamen i den/ de delen(e) som ikke er bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Muntlig eksamen: Alle hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle artiklene blir vurdert av intern sensor. Et utvalg på 25 prosent blir trukket ut for vurdering av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.  

Både intern og ekstern sensor vil være tilstede ved muntlig eksamen.