Programplaner og emneplaner - Student
BIB2730 Metadata i bibliotek Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Metadata in libraries
 
- Omfang
 - 10.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- 
    
Innledning
Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.
 - 
    
Anbefalte forkunnskaper
BIB2700 Brukere og systeminteraksjon
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
 - har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
 - har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
 - har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk
 
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
 - har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
 - har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
 
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
 - har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
 - har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og øvelser. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, oppgaveløsing og/ eller gruppearbeid.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg. Arbeidskravene inneholder bl.a. følgende tema:
- Modellering av bibliografiske metadata
 - Beskrivelse av dokumenter i et biblioteksystem
 - Vurdering av metadata med tanke på metadatakvalitet
 - Innholdsanalyse og bruk av emnespråk
 
Arbeidskravene har likt omfang og den samlede dokumentasjonen vil være på ca. 10 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig tredagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal ha et omfang på 18000-25000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5).
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.