Programplaner og emneplaner - Student
BIB2720 Organisering av data og informasjon Emneplan
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
-
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om samtidslitteraturens rolle i offentligheten og for enkeltmennesket
- har kunnskap om sentrale tema og tendenser i samtidslitteraturen,
- har god kjennskap til aktuell litteraturdebatt og -kritikk, herunder sentrale ideologiske og estetiske strømninger i samtiden
- har kunnskap om ulike formidlingsformer og -praksiser (for eksempel anmeldelse, bokprat, bokpod, litteraturarrangement)
- har forståelse for formidling som praktisk erfaringsbasert kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle samtidslitteratur i muntlig og skriftlig form (for eksempel skrive en artikkel tenkt publisert i et fagorgan og lese høyt for en forsamling
- kan forberede og gjennomføre formidlingstiltak
- kan reflektere over resepsjonen av samtidslitteraturen
- kan vurdere litteratur opp mot institusjonelle normer for aktualitet, relevans og kvalitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i diskusjon om samtidslitteraturen og utøve skjønnsmessige vurdering av litteratur
- kan gjennom bevissthet om sin egen rolle som formidler reflektere kritisk over formidlingen som teori og praksis
-
Læringsutbytte
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner, selvstudium og praktiske øvelser relevante for formidling og vurdering. Emnet er praktisk rettet, og det forventes at studentene deltar aktivt i øvelser knyttet til emnet. Emnet er organisert i relevante temabolker som varierer fra semester til semester.
-
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En praktisk muntlig formidlingsoppgave på 25 til 30 minutter pluss 15 minutter diskusjon internt ved utdanningen (bokprat, panelsamtale, bokpod, eller lignende). Oppgaven løses i gruppe på 4 – 6 personer
- Arbeidskrav 2: Planlegge og gjennomføre et formidlingsarrangement (ikke utstilling) på et bibliotek eller en annen (fysisk eller digital) arena, i gruppe. Arrangementet skal ha et omfang som tilsier at dette er et selvstendig arrangement – anslagsvis 30- 45 minutter. Men dette vil avhenge av formidlingskontekst. Det skal skrives en felles rapport fra arrangementet på ca. 3 sider. Oppgaven løses i gruppe på 4 – 6 personer.
- Arbeidskrav 3: Studentene skal skrive en bokomtale, bokmelding eller kritikk (på maks 1000 ord) av en av pensumtekstene
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
BIB2710 Kultur- og litteraturformidling
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.