EPN-V2

BIB2720 Organisering av data og informasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Organisation of data and information
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i sentrale prinsipper og teknologier som er grunnlaget for organisering, gjenfinning og deling av informasjon i moderne informasjonssystemer. Emnet dekker modellering av informasjon, forskjellige teknologier for lagring, organisering og utveksling av strukturert informasjon og metoder for indeksering og gjenfinning av tekst.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om metoder, prosess og språk som brukes i konstruksjon av informasjonsmodeller
    • har grunnleggende kunnskap om semantiske data
    • har grunnleggende kunnskap om relasjonsdatabaser
    • har grunnleggende kunnskap om markeringsspråk
    • har grunnleggende kunnskap om metodene som brukes for indeksering og søk i teks

    Ferdigheter

    Studenten

    • har grunnleggende ferdigheter i å modellere informasjon
    • har grunnleggende ferdigheter i å lage og forstå semantiske data
    • har grunnleggende ferdigheter i å lage relasjonsdatabaser og kan gjøre enkle spørringer
    • har grunnleggende ferdigheter i bruk av markeringsspråk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi for modellering, lagring og representasjon av data og informasjon
    • har erfaring i prosjektarbeid, samarbeid og arbeidsdeling i grupper
    • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin for modellering, representasjon og lagring av data og informasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesingene gir en innføring i teori og metoder. Studentene jobber med faginnholdet individuelt og i grupper gjennom øvingsopplegg med flere delinnleveringer (separate arbeidskrav).

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Emnet har fem individuelle arbeidskrav som skal dokumenteres i egne notater:

    1. Modellering: Studentene skal utvikle en datamodell for egen definert case. Modellen skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 1-2 sider.
    2. Database: Studentene skal sette opp en database, fylle denne med data og lage spørringer mot dataene. Leveranse er en kjørende database, samt en dokumentasjon over data og spørringer i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-5 sider.
    3. Markeringsspråk: Studentene skal eksportere/konvertere egne data i henhold til et markeringsspråk og kjøre spørringer mot dataene. Data og spørringer skal dokumenteres i eget notat med en passende størrelse på ca. 2-5 sider.
    4. Semantiske data: Representere egne data som semantiske data. Dataene skal dokumenteres i et eget notat med en passende størrelse på ca. 2-5 sider.
    5. Fulltekstindeksering: Studentene skal indeksere data i et tekstindekseringssystem og kjøre spørringer mot dataene. Data og spørringer skal dokumenteres i et eget notat. Notatet, med en passende størrelse på ca. 4-6 sider, skal også inneholde et refleksjonsnotat.

    I enkelte av arbeidskravene inngår også medstudentvurderinger og andre obligatoriske aktiviteter.

    Arbeidskravene må være gjennomført innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig individuell 4 timers skoleeksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Undervisningsspråk: Norsk/engelsk

    Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.

  • Sensorordning

    MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

    Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.