EPN-V2

BIB2610 Project management in practice Course description

Course name in Norwegian
Praktisk prosjektstyring
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode og praktiske ferdigheter i gjennomføring av arrangement og andre prosjekter. Arbeid med et konkret prosjekt i grupper inngår.

Undervisningsspråk er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har god kunnskap om prosjektarbeid som arbeidsmetode
  • har grunnleggende kunnskaper om teamarbeid og roller i team

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt
  • kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt
  • forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid
  • kan bruke prosjektstyringsverktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i prosjektgruppe
  • har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger og kan reflektere kritisk rundt disse

Teaching and learning methods

Forelesninger, selvstudium og gruppearbeid.

Prosjektstyringsverktøy av typen Teams (Planner), Slack, Trello, e.l. skal benyttes.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Mål- og interessentkartlegging (gruppe). Muntlig presentasjon med presentasjonsdokumenter (5-10 minutter).

Arbeidskrav 2: Milepælsplan (gruppe). Skriftlig innlevering, 2-3 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Emnet gir en innføring i modellbegrepet, og forklarer hvordan vi bygger, implementerer og analyserer modeller knyttet til ingeniørfaglige problemstillinger. Emnet gir studentene trening i å utforske modeller gjennom bruk av analytiske og numeriske metoder, statistisk tankemåte, samt programmering og visualisering av resultater. Temaene som tas opp skal forberede og motivere studentene til videre studier innen «vitenskapelige beregninger», «statistiske og datadrevne metoder», samt «matematikk og fysikk».

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • Forklare hva som menes med en matematisk modell.
  • Gi eksempler på bruksområder for matematiske modeller.
  • Gjøre rede for hvordan modeller utvikles og forbedres gjennom modelleringssyklusen.
  • Gjøre rede for ulike beregningsmetoder og deres anvendelsesområde.
  • Kjenne til forskjellen på en deterministisk simulering og probabilistisk simulering.
  • Kjenne til standard visualiseringsteknikker.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Oversette et utvalg av modeller fra naturlover og beskrivelser til matematiske ligninger.
  • Bruke Python-programmering til å implementere modellene på datamaskin.
  • Bruke utforskende metode til å skaffe seg kunnskap om matematiske modeller.

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Lese og forstå tekster som tar for seg enkle matematiske modeller.
  • Overføre praktisk problemer til matematisk form.
  • Forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer
  • Vurdere resultater fra matematiske beregninger

Examiners

Forelesninger og regneøvinger.

Forelesninger vil være basert på gjennomgang av nytt stoff, samt diskusjoner og refleksjoner. Øvingene kombinerer bruk av blyant og papir og regneverktøy på datamaskin under veiledning av faglærer og/eller studentassistent.