Programplaner og emneplaner - Student
BIB1510 Samlinger, medier og sjangre Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Collections, media and genres
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
-
Innledning
Et bibliotek har tradisjonelt hatt samlingen som en helt sentral del av virksomheten. Hva denne samlingen består i og hvordan den utvikles, tilgjengeliggjøres og formidles, har endret seg gjennom tidene. Samfunnsendringer, den teknologiske utviklingen og nye brukerbehov påvirker innhold og tilbud i bibliotek (folke-, skole- og fag- og forskningsbibliotek) og andre institusjoner der samlinger står sentralt. Medier og sjangere har noen egenskaper som er varige, mens andre egenskaper er i kontinuerlig endring, og skaper utfordringer og muligheter for bibliotekene. Den som arbeider i et bibliotek, trenger innsikt i hva som er institusjonens og samlingens fremste funksjoner og mål, og bør kunne prioritere innholdet i samlingen og andre tilbud ut fra de overordnede målene. Bibliotekarer og andre kultur- og informasjonsarbeidere må forstå og kunne problematisere sammenhengene mellom medier og sjangere, teknologier og bruksmåter, behov og resepsjon. Å reflektere over og problematisere slike sammenhenger er sentralt i emnet. I emnet ses innholdet i bibliotek - med vekt på samlinger, medier og sjangere - i lys av mediehistorie og sjangerteori. Det legges vekt på spørsmålene om hva bibliotekene skal tilby brukerne og hva medieutviklingen, særlig med digitalt materiale, krever av nye praksiser i bibliotekene. I undervisningen diskuterer vi temaer som digitalisering, åpen tilgang, sjangerforståelse, samlingsutvikling, strømmetjenester og elektronisk publisering.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha kunnskaper om en rekke sammenhenger mellom samlinger, medier og sjangere.
Kunnskaper
- innblikk i teorier og prinsipper for utvikling av fysiske og digitale samlinger i ulike typer bibliotek
- kjennskap til hovedtrekk ved den mediehistoriske utviklingen og hvordan nye teknologier påvirker samfunnet generelt og biblioteket spesielt
- oversikt over ulike sjangere i forskjellige medier
Ferdigheter
- ha en kritisk, vurderende innstilling til ulike samlingers funksjoner og mål i gitte kontekster, og kunne vurdere en samling ut fra kvalitet og relevans
- se et medium i historisk perspektiv, forklare hva som er viktige kjennetegn ved mediet, og drøfte hvordan mediet er gjort tilgjengelig i biblioteket
- presentere en selvstendig problemstilling innen emnet medier, sjangere og samlinger, forklare hvorfor problemstillingen er relevant og viktig, og skissere svar på problemstillingen
- presentere en sjanger og utfordringer ved sjangerinndelinger på en interessevekkende og kunnskapsrik måte
Generell kompetanse
- delta i faglige diskusjoner om og foreta selvstendige vurderinger knyttet til samlingsutvikling, medier og sjangere.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er fire arbeidskrav i emnet, som alle må være gjennomført innen fastlagt tid og godkjent av emneansvarlig for at studenten skal kunne levere inn den avsluttende eksamensmappa. Eksamensmappa skal bestå av arbeidskravene 2 og 4. Hvert av de fire arbeidskravene er knyttet til et læringsmål:
- Gruppeoppgave som resulterer i en muntlig presentasjon (5-10 min.) fra hver gruppe
- Individuell skriveoppgave (4-5 sider)
- Gruppearbeid som resulterer i en innlevering
- Individuell skriveoppgave (4-5 sider)
Studentene vil få skriftlig tilbakemelding fra emneansvarlige på arbeidskrav 2 og 3. Studentene gir hverandre tilbakemelding på arbeidskrav 4.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en mappe, bestående av to tekster, arbeidskrav 2 og 4. På bakgrunn av tilbakemeldingene som er gitt på arbeidskravene skal studentene revidere og forbedre de to tekstene som skal inn i eksamensmappa. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.