EPN-V2

BIB1400 Perspectives on Literature in History Course description

Course name in Norwegian
Litteratur- og kulturformidling 1: Historiske perspektiv
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om opplæringsloven og læreplaner, og kan knytte disse til drama som læringsform i grunnskolen
    • har kunnskap om fagets historie, betydning og relevans i et historisk og nåtidig samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og læring i faget
    • har kunnskap om ulike undervisnings- vurderings- og veiledningsformer som egner seg i arbeidet med drama- og teaterprosesser med barn og unge

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsforløp med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen
    • kan samarbeide om å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i grunnskolen
    • kan reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjon med barn og unge
    • kan analysere og anvende relevant fagteori knyttet til estetisk og utforskende arbeid med barn og unge
    • kan begrunne og drøfte fagets betydning og relevans i et historisk, nåtidig og fremtidig samfunnsperspektiv
    • kan vurdere elevenes læring og bidra til at elevene reflekterer over egen utvikling

    Generelle kompetanse

    Studenten

    • kan delta i, og aktivt bidra i utviklingen av et profesjonsfelleskap
    • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
    • kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
  • Required preliminary courses

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

    • Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
    • Gruppeoppgave knyttet til drama som læringsform. Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
  • Learning outcomes

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Eksamen over 5 dager (ca. 3000 - 3500 ord). Eksamen kan påklages.

  • Teaching and learning methods

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Course requirements

    Gradert skala A-F

  • Assessment

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er ein gradert skala med fem trinn frå A til E.

  • Examiners

    Mangler info