Programplaner og emneplaner - Student
BDM6000 Brobygging for demokratisk medborgerskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Building Bridges for Democratic Citizenship
- Studieprogram
-
Brobygging for demokratisk medborgerskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.
Anbefalte forkunnskaper
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.
Vurderingskriterier
A: Fremragende kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Særdeles god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser særdeles god interkulturell kompetanse.
B: Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Meget god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser meget god interkulturell kompetanse.
C: Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. God vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser god interkulturell kompetanse.
D: Har akseptable kunnskaper om brobyggingstematikk, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet, innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser i noen grad interkulturell kompetanse.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen i liten grad selvstendig. Kandidaten viser svak vurderingsevne, klart under gjennomsnittet innenfor brobyggertematikk og interkulturell kompetanse.
F: Prestasjonene tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene innenfor studiet. Kandidaten viser manglende vurderingsevne, selvstendighet og interkulturell kompetanse.
Forkunnskapskrav
Opptak til emnet.
Læringsutbytte
Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til emnet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
- etiske modeller og sentrale filosofer
- menneskerettighetene
- sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
- hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
- dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
- parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
- religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk
Ferdigheter
Studenten kan
- vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
- drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
- bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
- lede verdidebatter på demokratisk vis
- bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
- reflektere kritisk omkring egne narrativer
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
- kan stimulere til kritisk tenkning
- kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
- kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
- kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen
Vurdering og eksamen
Teori, metodetrening og refleksjon vil utgjøre hovedtyngden av arbeidet i studiet. Emnet vil dels baseres på forelesninger om teoretiske perspektiver. Videre vil metodepresentasjon, utprøving og drøfting være sentrale arbeidsformer. Refleksjonsskriving og gruppedialoger vil bli brukt jevnlig.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.
Vurderingskriterier
A: Fremragende kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Særdeles god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser særdeles god interkulturell kompetanse.
B: Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Meget god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser meget god interkulturell kompetanse.
C: Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. God vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser god interkulturell kompetanse.
D: Har akseptable kunnskaper om brobyggingstematikk, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet, innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser i noen grad interkulturell kompetanse.
E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen i liten grad selvstendig. Kandidaten viser svak vurderingsevne, klart under gjennomsnittet innenfor brobyggertematikk og interkulturell kompetanse.
F: Prestasjonene tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene innenfor studiet. Kandidaten viser manglende vurderingsevne, selvstendighet og interkulturell kompetanse.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer og en ekstern tilsynssensor.
Opptakskrav
Ingen.