EPN-V2

BDM6000 Brobygging for demokratisk medborgerskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Building Bridges for Democratic Citizenship
Studieprogram
Brobygging for demokratisk medborgerskap
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

Anbefalte forkunnskaper

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.

Vurderingskriterier

A: Fremragende kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Særdeles god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser særdeles god interkulturell kompetanse.

B: Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Meget god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser meget god interkulturell kompetanse.

C: Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. God vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser god interkulturell kompetanse.

D: Har akseptable kunnskaper om brobyggingstematikk, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet, innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser i noen grad interkulturell kompetanse.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen i liten grad selvstendig. Kandidaten viser svak vurderingsevne, klart under gjennomsnittet innenfor brobyggertematikk og interkulturell kompetanse.

F: Prestasjonene tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene innenfor studiet. Kandidaten viser manglende vurderingsevne, selvstendighet og interkulturell kompetanse.

Forkunnskapskrav

Opptak til emnet.

Læringsutbytte

Emnet omfatter temaer som demokratisk medborgerskap, identitet, rasisme, interkulturell kompetanse, religiøse fortellinger, filosofisk samtale, etikk og dialogisk undervisning. Emnet skal skolere studenten i å drive forebyggingsarbeid mot fordommer i norsk skole.

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • gjeldende læreplaner i samfunnsfag og KRLE, samt generell del
  • etiske modeller og sentrale filosofer
  • menneskerettighetene
  • sentrale begreper og forhold knyttet til identitet og mangfold i det flerkulturelle Norge
  • hva som bidrar til fremmedfrykt og ekskluderende holdninger
  • dialogisk- og filosofisk samtale som didaktiske metoder
  • parallelle og rivaliserende fortellinger i jødedom, kristendom og islam
  • religiøse fortellinger som er utfordrende med hensyn til gudsbildet, menneskesyn og etikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • vise interkulturell kompetanse i møte med det flerkulturelle klasserommet
  • drøfte etiske spørsmål om likeverd, menneskerettigheter og menneskeverd
  • bruke etiske modeller til å drøfte etiske dilemma
  • lede verdidebatter på demokratisk vis
  • bruke parallelle, rivaliserende og utfordrende fortellinger som brobyggervektøy
  • reflektere kritisk omkring egne narrativer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elever i skolen
  • kan stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen formidlingspraksis i møte med den flerkulturelle skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever med ulik sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan formidle kunnskap om rasisme og antisemittiske holdninger og bruke det til å fremme likeverd i skolen

Vurdering og eksamen

Teori, metodetrening og refleksjon vil utgjøre hovedtyngden av arbeidet i studiet. Emnet vil dels baseres på forelesninger om teoretiske perspektiver. Videre vil metodepresentasjon, utprøving og drøfting være sentrale arbeidsformer. Refleksjonsskriving og gruppedialoger vil bli brukt jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.

Vurderingskriterier

A: Fremragende kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Særdeles god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser særdeles god interkulturell kompetanse.

B: Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet.  Meget god vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser meget god interkulturell kompetanse.

C: Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet.  God vurderingsevne og selvstendighet innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser god interkulturell kompetanse.

D: Har akseptable kunnskaper om brobyggingstematikk, men med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet, innenfor brobyggertematikk, og kandidaten viser i noen grad interkulturell kompetanse.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen i liten grad selvstendig. Kandidaten viser svak vurderingsevne, klart under gjennomsnittet innenfor brobyggertematikk og interkulturell kompetanse.

F: Prestasjonene tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene innenfor studiet. Kandidaten viser manglende vurderingsevne, selvstendighet og interkulturell kompetanse. 

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer og en ekstern tilsynssensor.

Opptakskrav

Ingen.