EPN-V2

BDIK6000 Digital Competence in Early Childhood Education Course description

Course name in Norwegian
Digital kompetanse i barnehagen
Study programme
Digital Competence in Early Childhood Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Prøve om språk: En kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggende grammatikkunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og en kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk.
  • Argumenterende tekst: En skriftlig innlevering (på bokmål), i form av en fagartikkel (på ca. 1000 ord) om et undervisningsopplegg om argumenterende skriving. I arbeidet skal studentene dokumentere kompetanse i bruk av kilder. Faglærer gir respons på teksten.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 1 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Learning outcomes

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn og uten hjelpemidler. Omfang seks timer. Vekt på språklige temaer som er relatert til skriving. Målform: Bokmål.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Content

  • Barnehagens digitale praksis
  • Verktøy til kartlegging av egen praksis
  • Barns lek og mediekultur
  • Multimodal læring
  • Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
  • Estetikk og digital lek - å skape sammen
  • Digital teknologi i kommunikasjon
  • Digital dømmekraft
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Miljø og bærekraft
  • Spill som pedagogikk

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Individuell muntlig eksamen, om lag 30 minutter.

Eksamen består av to komponenter:

  • Kandidaten lager en digital fremføring over to selvvalgte tema (om lag 15 minutter).
  • Kandidaten trekker ett av seks temaer gitt 14 dager før eksamen. Dette temaet vil være utgangspunkt for en åpen faglig samtale (om lag 15 minutter).

Når begge eksamenskomponenter er gjennomført gis det en samlet vurdering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Skriving med vekt på språklige emner

  • Språket som system og språket i bruk.
  • Språkhistorie etter 1800 (ytre) & språk og normer.
  • Norsk språk i et nordisk og internasjonalt perspektiv, inklusive norsk i et kontrastivt perspektiv - Språkutvikling og språklæring (særlig knyttet til metaspråklig bevissthet og skriveutvikling).
  • Nynorsk og bokmål.
  • Språkdidaktikk, nynorsk- og bokmålsdidaktikk.
  • Elevtekstanalyse og -vurdering.
  • Skriving i ulike sjangre, særlig sakprosasjangre.
  • Skrivestrategier og teorier om skriving.
  • Retorikk (knyttet til skriving).
  • Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i skriving.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Admission requirements

Målgruppe

Utdanningen retter seg mot barnehagelærere som ønsker økt digital kompetanse.

Opptakskrav

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng): 

  • Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning 
  • Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn) 
  • Spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket 
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk 

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen. 

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet. 

Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).

Fra søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning kreves godkjenning av NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no)