Programplaner og emneplaner - Student
BARNPRA3 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Paediatric Nursing, Level 3
- Studieprogram
-
Videreutdanning i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksisstudiene gjennomføres ved nyfødt intensivavdeling, intensivavdeling for store barn, barnekirurgisk avdeling/intermediæravdeling, postoperativ avdeling og/eller medisinsk barneavdeling/intermediæravdeling. Etter gjennomført emne skal studenten ha handlingskompetanse i barnesykepleie, som innebærer å kunne ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie, både i elektive og i mer akutte og komplekse situasjoner. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av barnesykepleie.
Forkunnskapskrav
BARNPRA20/MBARNPRA20 Praksisstudier i barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Emnet tar utgangspunkt i det vitenskapelige, samfunnsmessige og humanistiske grunnlaget for velfungerende helsetjenester til nytte både for pasienten og for samfunnet. Et spesielt fokus rettes mot kunnskap og ferdigheter som kan fremme respekt, empati, refleksjon, samarbeid og god kommunikasjon. I tillegg er praktisk trening i livreddende førstehjelp en del av emnet. Dette er grunnleggende ferdigheter i prehospitalt arbeid og er velegnet for utvikling av relasjonell kompetanse.
Innhold
Bestått/ ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student has extensive knowledge of
- how the principles of human rights are historically rooted in the development of social work and social welfare and human rights from a legal perspective
- how human rights shape how decision-making is conducted through social work discretion
- the issues and ethical dilemmas and trust in social work practices based in human rights
- the safeguarding of children's rights across public administration, and especially child protection services
- children rights to protection from harmful care
Skills
The student can
- analyse the duties of the state in relation to those who apply for economic benefits, and the requirements of applicants when seeking assistance
- analyse children's rights on the basis of the relationship between children, state and family
- analyse how rights-based practices in social work can be designed, with examples from child protection services and poverty
- assess human rights in relation to other normative and constitutional constraints in democratic rule of law
- discuss implications of how human rights principles are practiced in different countries
General competence
The student can
- discuss and critically evaluate social work practices and human rights perspectives in social work research and policy development
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The course is organised into a series of lectures. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturers. Students will be required to present papers, and discuss course themes during lectures.
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, simulerings- og ferdighetstrening, observasjonspraksis, seminarer, studiegrupper og selvstudier. Enkelte forelesninger vil være felles for flere av helsefagutdanningene ved fakultetet.
Praksis
Studentene har ca. to dager (16 timer) observasjonspraksis ved sykehjem og ca. tre dager i ambulansetjenesten (24 timer). I tillegg har studentene simulerings- og ferdighetstrening i livreddende førstehjelp.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent deltakelse på seminarer og studiegrupper.
- Minimum 90 prosent deltakelse i simulerings- og ferdighetstrening.
- Minimum 90 prosent deltakelse i observasjonspraksis ambulanse.
- Minimum 90 prosent deltagelse i observasjonspraksis sykehjem.
- Én skriftlig observasjonslogg på 800 ord (+/- 10 prosent).
- Praktisk test i livreddende førstehjelp.
Vurderingsuttrykk
The student's learning outcome will be assessed on the basis of a seven-day written home exam on a topic given by the course lecturers. The length of one's answers is 10 pages (+/-10%), calibri 12 pt, 1.5 line spacing, tables and referenes not included.
The essay will be submitted in English. However, Nordic speaking students can choose to write their work requirement and written home examination in their own language (Danish, Swedish or Norwegian).
Sensorordning
Alle.
Emneoverlapp
A grade scale A-F.