Programplaner og emneplaner - Student
BARN6000 Paediatrics, Neonatology and Paediatric Surgery Course description
- Course name in Norwegian
- Neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
- Study programme
-
Advanced Programme in Paediatric Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse i tillegg til delegerte medisinske oppgaver og samarbeider nært med barneleger og øvrige deltakere i helseteamet. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos barn, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.
Required preliminary courses
ABIO6000/MAABI4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 ECTS., must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam for this course.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
- har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
- har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
- har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
- har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
Content
Opptak til studiet.
Teaching and learning methods
Forelesninger og selvstudier.
Course requirements
ingen
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.
Course contact person
Inspirasjonspraksis gjennomføres tidlig i vårsemesteret før resten av emnet gjennomføres noe senere. Her får du et lite innblikk i yrkesutøvelsen og erfaring med konkrete sykepleiefaglige arbeidsoppgaver.
I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser. Reaksjoner, opplevelser og tegn på helsesvikt er sentrale tema i emnet. Du skal utvikle ferdigheter i observasjon og kartlegging av pasienters grunnleggende behov og ressurser i klinisk praksis. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende.
Overlapping courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare normale aldringsprosesser
- kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
- kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
- kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
- kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
- kjenner til sykepleiers rolle og andre aktuelle profesjoner i praksisfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og observere, vurdere og iverksette hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
- kan beskrive og gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
- kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
- kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
- kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
- kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon)
- kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- kan kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
- kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
- kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
- viser nøyaktighet og pålitelighet i utførelsen av arbeid knyttet til praksis
- kan ta initiativ og vise ansvar i planlegging og gjennomføring av egen praksis i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere