Programplaner og emneplaner - Student
BARN6000 Neonatalogi, pediatri og barnekirurgi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Paediatrics, Neonatology and Paediatric Surgery
- Studieprogram
-
Videreutdanning i barnesykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Finansregnskap:
Studenten
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
- kjenner til regelverket for regnskapsførere
- har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
- kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
- har innsikt i regelverket for små foretak
- kjenner til regelverket for ideelle organisasjoner
- kjenner til regelverket for noter og årsberetning
- kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
- kjenner til etiske problemstillinger knyttet til regnskapsføring
Regnskapsteori:
Studenten har forståelse for og kan reflektere over
- brukergruppenes informasjonsbehov og behov for regnskapsregulering
- resultat- og balanseorientering
- det konseptuelle rammeverket til IFRS
- det teoretiske grunnlaget for de grunnleggende regnskapsprinsipper og god regnskapsskikk
- internasjonal regnskapsutvikling, reguleringsorganer m.v.
Virksomhets- og regnskapsorganisering:
Studenten
- kjenner til de øvrige bestemmelser i regnskapsloven og bokføringsloven
- har kunnskap om de grunnleggende bokføringsprinsipper i bokføringsloven og kjenner til god bokføringsskikk
- kunnskap om regelverket for regnskapsførere og god regnskapsførerskikk, herunder regnskapsførers rolle
- kjenner hovedprinsippene for god foretaksstyring, herunder styrets, daglig, leder og revisors ansvar
- kjenner de mest sentrale virksomhetsrutiner
- kjenner generelle kontroller og kan reflektere over organisasjonsmessige relasjoner i tilknytning til intern kontroll
- kjenner krav til sikkerhet og kontroller i IKT-systemer
Studenten har kjennskap til forskjellen mellom forutsetningene for finansregnskapet og bedriftsøkonomisk teori.
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder
- utarbeide et enkelt konsernregnskap
- kan identifisere, vurdere og forstå risiko
- kan anvende metoder for analyse og styring av risiko
- kan utforme tiltak for å sikre effektiv intern kontroll
- kan vurdere etiske problemer som er knyttet til regnskapsføring
Generell kompetanse
Studenten
- har en overordnet forståelse av krav som stilles til utarbeidelse av ulike typer årsregnskap og kan reflektere over nytten av regnskapet for de forskjellige brukergrupper.
- er kjent med bakgrunnen for det utviklingsarbeid som foregår internasjonalt og konsekvenser det vil ha for regnskapsregulering i Norge.
- kan tilegne seg regnskapsteoretisk kunnskap gjennom lesing av fagartikler.
- har en overordnet forståelse av risiko knyttet til organisering av rutiner og til IKT-systemer og hvilke tiltak som kan iverksettes for å motvirke risiko.
Forkunnskapskrav
Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. I tillegg er det nødvendig at studentene individuelt eller i grupper gjennom hele semesteret arbeider med oppgaver som er knyttet til de forskjellige emner.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om anestesisykepleiers funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
- har avansert kunnskap om svikt i pasientens grunnleggende behov
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasientens opplevelse av anestesi, kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om anestesi og analgesi
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori om helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i grunnleggende behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, med noe veiledning, kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor anestesisykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
Det er avsluttende vurdering av hvert emne.
Vurderingsformer som benyttes i studiet, inkluderer teoretiske og/eller praktiske semesteroppgaver, skoleeksamen, mappevurdering, hjemmeeksamen, muntlig høring og rapport. Det vil i de fleste emner kreves deltagelse i den organiserte undervisningen for at studenten skal kunne besvare oppgaver ved avsluttende vurdering på en tilfredsstillende måte. Med mindre annet er oppgitt under overskriften Vurdering i emneplanene, kan eksamensbesvarelser leveres på norsk, dansk, svensk eller engelsk.
Alle skriftlige besvarelser skal følge retningslinjer gitt i fagtekstmal ved Institutt for journalistikk og mediefag.
Ved avsluttende vurdering av hvert emne benyttes vurderingsuttrykk bestått/ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Hvilken vurderingsform og hvilket vurderingsuttrykk som benyttes, framgår av beskrivelsen av hvert emne.
I emner hvor den avsluttende vurderingen består av to deler, danner del 1 grunnlag for karakteren, mens karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned i en muntlig høring i del 2.
Når en praktisk produksjon og/eller en oppgave gitt som arbeidskrav i et emne er tilknyttet en avsluttende vurdering, skal studenten som regel utarbeide et refleksjonsnotat. Et refleksjonsnotat er en metoderapport med drøfting i lys av pensum, der studentene skal beskrive og vurdere det de har jobbet med.
I tilfeller hvor det i den avsluttende vurderingen inngår en oppgave opprinnelig gitt som arbeidskrav, er arbeidskravet å anse som et forarbeide til mappevurdering. Studenten kan gjøre endringer i teksten før innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Dersom ikke annet fremkommer av emneplanen, må både vurderingsdel 1 og 2 tas på nytt ved ny/utsatt eksamen.
Sensorordninger
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Arbeids- og undervisningsformer
After completing this course the student should have the following learning outcome:
Knowledge
On successful completion of this course the student has knowledge of:
- current topics in medical technology
- medical image acquisition technologies (MRI, CT, ultrasound, etc.)
- the constraints of particular environments in hospitals and other healthcare settings
Skills
On successful completion of this course the student can:
- identify barriers and opportunities for the use of technology in health and healthcare
- evaluate the efficacy of health and medical technology from a human-centred design perspective
- critically analyse and evaluate user interfaces in medical imaging
- contribute to designing medical imaging technologies using universal design principles
General Competence
On successful completion of this course the student:
- can effectively use robotics in hospital and other healthcare settings
- can efficiently use imaging technologies
- understands the role of universal design in the design and evaluation of imaging technologies?
- can explain the usability barriers that clinicians and patients experience using imaging technology
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
This course is organized around a series of in-class seminars, lab projects and fieldwork. We will discuss applications for robotics in the hospital, assistive and rehabilitative technologies, and many other topics. We will debate problems such as why rehabilitation technology often needs to be extremely customizable, and the ethics surrounding patient data and using computers to aid in diagnosis.
The course uses blended teaching: Four weeks in class and eight weeks online.
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell innleveringsoppgave. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å arbeide med problemstillinger knyttet til sentrale deler av pensum, bl.a. trening i å bruke teknikkene og teorien som er pensum i emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Sensorordning
Emnet bygger på Grunnleggende årsregnskap med Excel. Det er nødvendig å ha gode kunnskaper i elementær regnskapsføring/avslutning for å kunne følge undervisningen.
Emneansvarlig
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Emneoverlapp
BARN6000 og MBARN5000 er 100% overlappende.